

 |
|
Cím: |
|
Mansfeld |
Rendező: |
|
Szilágyi Andor |
Filmkategória: |
|
Játékfilm |
Időtartam: |
|
118 perc |
Készült: |
|
2005 - 2006 |
URL: |
|
http://www.mansfeld.hu/ |
Ismertető: |
|
Mansfeld Péter és barátai életének legfontosabb élményei a Budapest utcáin 1956 októberében lezajlott események. Még két évvel a forradalom leverése után is a felkelés folytatásáról ábrándoznak. Felnőttek kérésére legálisan fegyvereket gyűjtenek, ugyanakkor titokban MUK feliratú röpcédulákat fabrikálnak. Gyerekes csínyeik kamaszos balhékkal és apró köztörvényes bűnökkel keverednek. Egy rendőr elrablása miatt azonban börtönbe kerülnek. |
Fesztiválok: |
|
2007 - Budapest 38. Magyar Filmszemle (versenyben)
2007 - Montreal World Film Fesztivál (http://www.filmunio.hu/object.b5e3f1b1-b195-4118-9ece-1f4457e95dde.ivy)
|
Díjak: |
|
|
|
|
|
Szilágyi Andor játékfilmjében és nyomtatásban is megjelent forgatókönyvében alapvetően a Mansfeld-történet valósághű rekonstruálását tűzte ki célul. Ezt sugallja a történetet bemutató feliratozás, valamint az, hogy a fontosabb szereplők megőrzik valódi nevüket. A kritikusok többsége is meg van győződve róla, hogy a „pőre valóságot” látták, így a történet rekonstrukciójáról kedvező véleményük van, a filmet inkább művészi szempontból bírálják.
Kétségtelen, hogy az alkotó nem a legvégletesebb Mansfeld-mítoszokból építkezett. Arról szó sincs a műben, hogy csakis a szabadságharcban tanúsított hősiessége miatt számoltak le a makulátlan ifjú hőssel, de sajnos távolról sem kapunk reális képet a történtekről, noha Szilágyi rendelkezésére álltak a levéltári források és a résztvevők visszaemlékezései egyaránt. Egyetértek Turcsányi Sándorral: „Minderre magyarázat esetleg a film szatellit anyagaiban található információ, mely szerint a forgatókönyvhöz a címszereplő – filmben is megjelenő – öccse [Mansfeld László] nyújtotta a legfőbb segítséget – így érthetőbb, miért is bóklászunk a legenda és történelem közti szürkületi zónában.”
A legnagyobb torzítást az alcím (Magasabb szempontból) sugallja. Nincs arra semmi bizonyíték, és teljesen valószínűtlen, sőt abszurd is, hogy Mansfeld sorsáról a bíróság fölötti szervek, a politikai vezetők, jelesül Kádár János, netán a szovjet „elvtársak” döntöttek volna. Még Vágó Tibor vérbíró sem állított ilyesmit 1989-es interjújában. (A szovjet szervek csak a megtorlás kezdeti időszakában, 1957 tavaszáig „segítettek be”, amíg a honi belügyi-igazságügyi hatóságok újra fel nem álltak.)
Muhi Klára (a Filmvilág kritikusa) szerint „az a bizonyos »magasabb szempont« [...] másként, ironikusan értelmeződik. Egy magas rangú, cinikus ávéhás ezredes képviseli [Bánkuti Antal], aki kicsinyes bosszúból – mert Mansfeld Péter és barátai elkötötték az autóját – a zavaros célok mentén akciózó kamasz fiúk köztörvényes ügyeit ellenforradalmi lázadássá stilizálja...” Sem erről, sem arról nincs adatunk, hogy a Cseterki-szál döntött volna, amit a film szintén felvet.
Szilágyi Andor egyszersmind azt is állítja, hogy Mansfeld sorsa már letartóztatásakor megpecsételődött, voltaképpen már ő is leszámolt az életével. Pedig a tárgyalási jegyzőkönyvekből is világosan látszik, hogy még kilenc hónappal később, a tárgyalóteremben sem így gondolta. Egészen Mátsik György ügyész vérgőzös vádbeszédéig bosszantotta, idegesítette a bíróságot. Csak ekkor jött rá a veszély nagyságára, és az utolsó szó jogán már egészen más taktikát választott. A másodfokú tárgyaláson pedig arra is törekedett, hogy elnyerje a bíróság szimpátiáját. Mindezt a film elhallgatta, és így egészen más színben tüntette fel a történetet. Nem csoda azonban, hogy Szilágyi ragaszkodott ehhez a koncepcióhoz. Nyilatkozatából kiderül: fogalma sincs róla, hogy a klasszikus sztálinista műperek merőben eltértek az 1956-ot követő perektől. Ugyanennyire valótlan az a beállítás, miszerint a hatóságok hamis jegyzőkönyveket állítottak elő. Nagy hangsúlyt kap a filmben Mansfeld bántalmazása, kínzása, s ez szintén lényeges eltérés a valós történettől. Nemcsak a periratok ismeretében állítom, hogy őt és pertársait nem verték, hanem az e témakörről készült dokumentumfilm alapján is, amelyben az érintettek cáfolták ezt. Egyébként 1956 után a kín
zás már nem a vallomások kikényszerítését szolgálta, csakis a nyomozó szadizmusából fakadhatott. Ekkoriban már nem konstruáltak hamis vallomásokat, hanem a kihallgatások tartalmát vádiratok és ítéletek formájában súlyosan eltorzították.
Szilágyi többször nyilatkozta, hogy a barátság, a hűség, a kitartás és az erő példázatát kívánta megjeleníteni. Ehhez azonban jóval hitelesebbé kellett volna tenni az adott szituációt, mivel a néző számára aligha érthető a főhős motivációja: miért hívta ki tudatosan maga ellen a sorsot minduntalan. Valójában a legkevésbé sem volt öngyilkosjelölt. Ellenkezőleg: fogságában mindvégig töretlenül bízott abban, hogy meg tud szökni. Mansfeld épp a lelkierejével, töretlen, naiv optimizmusával különbözött a fogolytársai túlnyomó többségétől.
Szilágyi beállításával ellentétben az sem fedi a valóságot, hogy Mansfeld minden társát mindvégig védte. Csak a legnagyobb veszélyben lévő, nagykorú elsőrendű vádlott, Blaski József mellett állt ki többnyire, de ezzel is jóval bajtársiasabbnak bizonyult barátainál.
Ha a történelmi hűség és az emlékezés a cél, akkor kifogásolható, hogy miért retusálódott ki a műből a per harmadrendű vádlottja, Furka László, aki szintén a „gengszterbanda” tagjaként vett részt Vekerdi Elek rendőr törzsőrmester lefegyverzésében és elszállításában, és akit jogerősen három évre ítélték. Helyette Holecz Istvánt szerepeltették – szintén tényszerűtlenül –, noha ő is Mansfeld vádlott-társaként állt a bíróság előtt.
Rejtély, hogy a rendőr törzsőrmester lefegyverzéséből miért hagyta ki Mansfeldet az alkotó, eltérően a valós történettől. Ráadásul úgy mutatta be, hogy még a kocsinál őrszemként is annyira „majrézott”, hogy nem tudta füttyszóval figyelmeztetni társait a veszélyre. Pedig vitán felül ő volt a legbátrabb vagány, ezt kár lenne elvitatni tőle.
Arra lehetne számítani, hogy egy játékfilmben az alkotók „felturbózzák” a valóságos történetet, itt azonban ennek épp az ellenkezője történt. A rendelkezésünkre álló források fokozottabb felhasználásával is sokkal érdekesebb, színesebb, „mozisabb” sztorit lehetett volna alkotni. Teljesen kimaradt 56 képi megjelenítése, Mansfeldéknek a forradalomban játszott szerepe csak elejtett félmondatokból derül ki, tényszerűtlenségekkel tarkítva. A szerző a forradalmat a valóságosnál kedvezőtlenebb színben tünteti fel. Többször is történik utalás ávéhások kivégzésére, noha ilyen súlyos önbíráskodásra a budai oldalon egyáltalán nem került sor. A Széna téren és környékén még a harcok idején sem volt annyi halott, hogy „lépni nem lehetett tőlük. Blaski József, a per elsőrendű vádlottja a valóságban nem állította magáról, hogy Széna téri felkelő volt, így nem hazudott a társainak.
De még az adott 1958–59-es időkeretből is kimaradtak (vagy túlontúl szimplára sikeredtek) az igazán izgalmas jelenetek. (Nem került bele például a letartóztatásuk előtti napi esemény, amikor egy rendőr az Élmunkás térnél le akarta állítani a pesti oldalon furikázó csoportot, majd a Marx téren egy motoros rendőr eredt utánuk. Blaski és Bóna tüzelésre készült, miközben Mansfeld teljes sebességre kapcsolt, s a piroson áthajtva lerázta az üldözőket.) Itt is fontos pontokon tért el az alkotó a tényektől. Mansfeld ugyan tervbe vette a politikai ellenállás megújítását, a foglyok kiszabadítását (Blaskitól az ilyen szándékok mindig is távol álltak), de a csoport ilyen jellegű akciót egyáltalán nem hajtott végre. A MUK („Márciusban újra kezdjük”) egyébként is csak 1957 tavaszáig merült fel, a filmben tárgyalt időszakban már nem.
A mű nagyobb része Mansfeld fogságának időszakáról szól. Ebből a részből talán az eddigieknél is inkább kimaradtak azok a lehetőségek, amelyeket akár a periratok kínáltak. Sokkal izgalmasabb lett volna a valóságot megjeleníteni, miszerint Mansfeldet egy börtönügynökkel zárták össze a fiktív jehovás helyett. A besúgó mindent jelentett róla, így azt is, ahogy az ágyáról letört egy vasdarabot, hogy az őrt leütve elmeneküljön. Csak egy szökési kísérletet láttunk, az sem volt olyan érdekes, mint a valós történet.
„[...] épp a hős – újabb érthetetlen hiány – valamiért nincs megírva” – jegyezte meg Muhi Klára, joggal. A fiú egyéniségéből csak keveset ismerhettük meg. Így nem derül ki
, hogy nyitott személyiség volt, sok minden érdekelte: nyulakat tenyésztett, ezermesterkedett, és az akkor még beépítetlen Rózsadomb erdeit, barlangjait úgy ismerte, mint a tenyerét.
Az alkotó azonban inkább a rendőrségi jeleneteket részesítette előnyben, ezek túlnyomórészt szintén valószínűtlenek, ráadásul kimondottan vontatottak, unalmasak, néhol túl harsányak, alkalmasint szentimentálisak. De előfordulnak abszurd jelenetek is. A Slezák nevű embert (akiről szinte semmi nem derül ki) a Mansfelddel történő szembesítéssel egyidejűleg szervezik be ügynöknek. Mansfeld későbbi kihallgatásán pedig a nyomozók közlik vele, hogy sógora immár az ő emberük. Márpedig az ügynökkérdést a belügyesek mindig is nagy titokkal kezelték, képtelenség, hogy ebbe kívülállókat bevontak volna, kiváltképp a foglyokat.
Összegezve: a film kritikusainak többségével csak félig értek egyet. A Mansfeld filmnek nem jó, de „skanzennek” sem
|
|
Cím: |
|
Élet és Irodalom |
Évfolyam: |
|
51. évf. |
Szám: |
|
32. sz. |
Dátum: |
|
2007 |
|
|
|

|
|