Fotográfus - |
Tarczai Béla |
Kép címe - |
Ruzicskai György festőművész |
|
|
Sorozat - |
Kortársaim, 1 |
Műfaj - |
portré |
Készítés ideje - |
1969 |
Készítés helye - |
Magyarország |
Földrajzi hely - |
Szarvas (Békés megye) a művész házánál |
Készítés körülményei - |
magáncélra |
Kapcsolódó személy - |
Ruzicskay György, Ruzicskay, György |
Eredetiség - |
eredeti negatívról készített utólagos szerzői kópia |
Méret - |
30x40 cm |
Dedikáció - |
hátlap: névbélyegző: TARCZAI BÉLA, Miskolc, Kandó Kálmán u. 8.*Ruzicskay György (kézírás) |
Színesség - |
ff |
Hordozó - |
papírkép |
Állapot - |
hibátlan |
Fájl neve - |
00014960.tif |
Jogtulajdonos személy - |
Tarczai Béla |
Publikáció - |
Kortársaim, Miskolci Galéria, 1990
Tarczai Béla életmű-kiállítása, Miskolci Galéria, 2002 |
Képleírás - |
Ez a Ruzicskai egyik változata, nem tudom, a másik hol van, az valahová elkerült… Ő találta föl a biofestészetet, Szarvason és Pesten élt, de tulajdonképpen szarvasi volt, egy nagyon jó művész és értelmes ember volt. […] Volt egy fotós tábor Szegeden. Azt a Réti Pali rendezte, és elkerültünk többek között Szarvasra is. Híre volt, hogy ott él ez a művész, Ruzicskai György, bennszülött szarvasi, nagyon szép kis kúriaszerű háza van, érdekes berendezéssel. A kapuban egy épített kőbálvány van, és kívülről húzós csengő van, de a biztonság okáért alá van írva, hogy „Csengő”. Úgyhogy ez tűnt fel, hiszen mindenki tudja, ha ránéz, de ő oda is írta. Szóval megismerkedtünk, én csináltam róla több képet is, az máshol van. Abban az volt az érdekes, hogy a műtermében primitív módon felszerelt lámpa lógott be a mennyezetről, és az világította be a festő műtermét. Hát ez annyira egyedi hangulatot teremtett… Aztán a képeket elküldtem neki, meg volt vele elégedve. Utána aztán még egyszer találkoztunk, ezt akkor csináltam róla, ez beállított. De az volt az érdekes, hogy egy ilyen mennyezeti, felülről világító ablakból jött a fény, s itt az ő munkásságára jellemző, a biofestészet elemeit tükröző klenodiumok láthatók, mert ő a festményeibe beaplikált virágokat, leveleket, tehát élő dolgokat, és ezt nevezte ő biofestészetnek. Fontos tehát, hogy benne legyen az összegyűjtött növényzet, amit ő a festményeibe beépített. A háttérben az ő rajza látható, ott kaptuk ezt a világítást, ez volt a lényeg, hogy az ő optimizmusát, természetszeretetét is megmutassuk. Fölfelé néz, nem úgy, mint Kunt Ernő, aki mindig lefelé nézett. A másik képe is szerepel ebben az összeállításban, de ezek a képek már nem a galéria megbízásából készültek, mint a színészeké sem. |
|