Fotográfus - |
Tarczai Béla |
Kép címe - |
Blaskó Péter színművész |
|
|
Sorozat - |
Kortársaim, 1 |
Műfaj - |
portré |
Készítés ideje - |
1983 |
Készítés helye - |
Magyarország |
Földrajzi hely - |
Miskolc (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) Miskolci Nemzeti Színház |
Készítés körülményei - |
megrendelésre |
Kapcsolódó személy - |
Blaskó Péter, Blaskó, Péter |
Kapcsolódó intézmény - |
Miskolci Nemzeti Színház |
Eredetiség - |
eredeti negatívról készített utólagos szerzői kópia |
Méret - |
40x30 cm |
Színesség - |
ff |
Hordozó - |
papírkép |
Állapot - |
hibátlan |
Fájl neve - |
00014950.tif |
Jogtulajdonos személy - |
Tarczai Béla |
Publikáció - |
Kortársaim, Miskolci Galéria, 1990
Ibsen: Peer Gynt, színházi műsorfüzet, Miskolci Nemzeti Színház, 1983
kiállítás a Szakmunkás Galériában
|
Képleírás - |
Ez Blaskó Péter színész a Per Gynt-ben. Ezt szintén gondolnám. […] Blaskó Péterrel úgy kerültem kapcsolatba, hogy amikor a Miskolci nemzeti Színház felújította a Peer Gynt-t, akkor engem kértek fel, hogy csináljak egy összeállítást, mert készült egy műsorfüzet a darabhoz. Főként a próbákon fényképeztem, mert előadáson már nem lehet szituációkat beállítani. Meglehetősen nehéz volt, mert a rendező Csiszár Imre nagyon nehéz fickó volt, és nem nagyon vette jó néven, ha én megállítottam, holott én az igazgatóval azt beszéltem meg, hogy megállíthatom a próbát, úgyhogy nehéz volt kilesni vagy kifigyelni a kedvező pillanatokat. A Péter egyébként nagyon készséges volt, ez egyébként egy beállított felvétel. Azt a tépelődést akartam érzékeltetni, ami az egész darabon végigmegy. Szerettem volna, ha más megoldás is adódott volna. Csináltam még más felvételt is, de azok nem mind sikerültek. Hát ez a kép így készült. […] Nagyon jó partner volt a Péter, nagyon jól lehetett vele együttműködni. Hajlandó volt mindig, próbán kívül is rendelkezésre állni. Ezt is megrendeztem vagy megrendeztük, szándékosan, szóval külön, mert próbán nem lehetett, nehéz volt Csiszár Imrével összehangolódni. Ő rendezte a darabot és szédületes tempója volt. Már ahogy ezt én láttam, ahogy a színészeket mozgatta a próbán, katonásan, mondhatnám, gorombán intézte, csinálta a dolgot. Szóval nagyon nehéz volt, tulajdonképpen a próbán kellett volna a képeket megcsinálni, mert hiszen a premierre már kész kellett, hogy legyen a műsorfüzet. Tehát a próbákon kellett csinálni a fotografálást és sietni is kellett volna vele, de Csiszár Imre nem engedte, hogy megállítsam a próbát egy adott helyzet kedvéért, ő folytatta tovább, bár úgy szólt a megállapodásunk, hogy én beleszólhatok a próbába, ha egy olyan szituációt találok, ami alkalmas arra, hogy a műsorfüzetbe kerüljön. De ezt az Imre nem vette komolyan. Egy-két dolgot sikerült, még az Igó Évával is külön megrendezni, Máthé Erzsi is készséges volt, úgyhogy azért nagy nehezen összejött a dolog. / – Ez egy egyszeri alkalom volt, hogy a színház számára előadás-próbákról… / – Igen, ezt külön felkérésre csináltam, mert akkor Gyarmati Bélának, az igazgatónak az volt az elképzelése, hogy most egy olyan, nem konvencionális műsorfüzetet csináljunk. Mert a színháznak volt az állandó fotográfusa, Klein Jóska, aki becsületesen fényképezett, no de ő inkább statikus fotókat csinált, hogy hogy csinálta, nem tudom, azzal én nem foglalkoztam, de lényeg az, hogy itt viszont olyan fotókat kellett a Gyarmati Béla elképzelése szerint összehozni, amelyek a Peer Gyntnek azt a sejtelmes, azt a ködös, azt a tépelődő világát hozzák. És hát sokat kellett kombinálni és több montázs is van benne, amit Klein Jóska nem csinált. Itt más szempontok voltak az irányadók. A műsorfüzetet mutattam, azt hiszem… Az egész füzet és a képek félsötétben vannak tartva, pontosan azért, hogy a hangulatot, az egész műnek a hangulatát jól érzékeltesse. Azért mondom, hogy nehéz volt a dolgot megoldani, mert magas érzékenységű filmmel kellett dolgozni és nem mindegyik színészt lehetett úgy külön elkapni és a kívánt szituációt megrendezni. Mondtam Igó Évával, Blaskó Péterrel, meg még Máthé Erzsivel is sikerült megcsinálni… |
|