KOSÁR - üres

 
  FŐLAPRA     |     KERESÉS:     MŰVÉSZEKRE     /     FOTÓKRA     /     INTERJÚKRA    
    impresszum     |     beállítások


Fotó részletes adatok

Fotográfus - Balla Demeter
Kép címe - Glenn Gould emlékére
   
Műfaj - csendélet
Készítés ideje - 1993
Készítés helye - Magyarország
Földrajzi hely - Budapest 1118 Budapest, Számadó utca 6.
Eredetiség - eredeti negatív
Méret - 6x6 cm
Színesség - ff
Hordozó - negatív
Állapot - hibátlan
Fájl neve - 00016150bd.tif
Jogtulajdonos személy -  Balla Demeter
Képleírás - KK: Glenn Gould emlékére csináltad 84-ben ezt a képet.
BD: Bemondta a rádió, hogy meghalt Glenn Gould. És abban a pillanatban értelmét találtam ennek a fotóbeállításnak, ahogy te látod.
KK: De ez egyben volt? Tehát ezt nem te rendezted be, hanem ez a szobádban ott volt ez a váza vagy ez a…
BD: Ott volt. Nem tudom, itt is látod, hogy elszáradt növények hevernek, száradt növények hevernek. Ebből is elpárolgott a víz, és így megadta magát ez a csokor nárcisz. Hisz addig nem volt ennek ilyen címe, csak a tény összekapcsolta a képet a csendéletet a képen.
KK: De a kép már megvolt, nem?
BD: Akkor csináltam.
KK: Tehát párhuzamosan a rádióval.
Hallgattam a rádiót, ugyanakkor csináltam az Elmúlás című képet is. Ugyanaznap. Azt csináltam utóbb, azt, ami itt van a nappaliban.
KK: Akkor jó napod volt. Mert azért ugye nem jönnek ki általában, hogy egy nap két téma is ennyire jó legyen.
BD: És mind a kettő bekerült a fotógalériába is. Nem tudom, hogy mi lett a sorsuk vagy eladták őket. Azt kell hogy mondjam még ezzel kapcsolatban el általában, hogy mindig csináltam egy-egy témáról több felvételt.
KK: Volt már olyan, hogy amikor csináltad, mondjuk húsz évvel ezelőtt kiválasztottál egyet, és akkor öt év múlva, tíz év múlva azt mondtad, nem is az a legjobb, hanem más, vagy konzekvensen ragaszkodtál ahhoz, amit kiválasztottál?
BD: Nézd. Ehhöz az tartozik, hogy nagyon sok képet csináltam, és akkor fedeztem fel, amikor te kiválasztottad.
KK: Hát jó, de az más!
BD: Akárhogyan más, például ez a széket, aminek rangja lett már az angoloknál is. Ez lett a…
KK: plakátkép meg a meghívó kép is.
BD: A dunakeszi iskolában volt kiállítás, és ezt a képet tették meghívóra.
KK: De az nagyon érdekes, hogy hogy van, mert hát én egy csomó képedbe másképpen láttam bele értéket vagy szépséget, mint te, az rendben van. De ez a kép bennem egy Cseh Tamás dalt idézett fel, az Ady utolsó fényképét, és abban a pillanatban ez a kettő pontosan úgy kapcsolódott össze a fejemben, mint neked a Glenn Gould meg az a csendélet. Szóval egészen elképesztő volt, hogy azt énekelte a Cseh Tamás, hogy egy üres télikabát, és akkor ott ült nekem Ady.
BD: Igen, hát ez érdekes az alkotómunkában, hogy a tájékozottság… mindannyiunknak kötelessége tájékozódni. De egy alkotó embernek különösen kötelessége, hogy a világot önmaga körül apró részleteiben ismerje meg a régi emlékek egyenként előjönnek. Valamikor láttad itt azt a búzamezős képet, amit éppen Kötcsén csináltam, és azt mondtad, hogy szép. Nekem is szép volt, mert olyan volt, mint amikor ott a tanyán gyerek voltam a körtefán át a szélben láttam hajladozni a búzatáblát.
KK: Ez Szentes környékén volt vagy hol?
BD: Ez Kötcsén volt.
KK: Nem, nem ez a gyerekkori emléked.
BD: Szentesen.

csendélet / still life növény / plants
   
 
  
Copyright © 2007 Az 1956-os Magyar Forradalom Történetének Dokumentációs és Kutatóintézete Közalapítvány