___EÖRSI LÁSZLÓ: „MEGBOMBÁZTUK KAPOSVÁRT”___Vissza

Napvilág Kiadó-1956-os Intézet Alapítvány


TARTALOM

A KAPOSVÁRI CSIKY GERGELY SZÍNHÁZ ÉS AZ ACZÉLI KULTÚRPOLITIKA
A függöny felgördül
Az első tizenöt év
Az áttörés
Sirály, Homburg hercege, Ahogy tetszik
Állami Áruház
Miniszteri beavatkozás
A nehéz Barbara
Marat/Sade
III. Richárd
A kultúrpolitikusok utolsó erőfeszítései

A KAPOSVÁRI CSIKY GERGELY SZÍNHÁZ ÉS A RENDSZERVÁLTÁS UTÁNI KULTÚRPOLITIKA
Kritikák a rendszerváltás idején Kaposvárott
A demokrácia első évtizedében
Megbombáztuk Kaposvárt
Operett
Csak egy szög
56 06 / őrült lélek vert hadak
„Rombolni nem színházat építeni…”
A társulat széthullása
Epilógus


A hetvenes évek közepére Kaposvárott alakult ki a legnagyobb hatású magyar színház. A kitüntetett figyelemnek is köszönhetően kezdte jó néhány előadás a „tűrt” kategória aczéli kereteit feszegetni.

Legprovokatívabb (egyben a legsikeresebb) produkciójuk – igen erős ’56-os áthallása miatt – Peter Weiss Marat/Sade-ja volt. A művelődési miniszter a sajtóban fejezte ki rosszallását, Kádár János pedig nagyobb szigort követelt elvtársaitól. Ám mivel az előadás mindeközben átütő nemzetközi sikert aratott, végül nem tiltották be.

A rendszerváltás utáni csaknem tíz év viszonylagos függetlenségét lassanként újból a politikai beavatkozás kísérletei váltották fel a színház életében. A hatalomra jutó Fidesz–KDNP nem kedvelte az aktuális üzeneteket közvetítő és egyben „polgárpukkasztó” produkciókat.

Az 56 06 / őrült lélek vert hadak című előadás sokakat magyarságukban sértett, és ez kapóra jött a jobboldali városvezetésnek arra, hogy Schwajda György igazgatói kinevezésével a színház arculatát megváltoztatva a „Kaposvár-jelenséget” megszüntesse. E nagy múltú, Európa-szerte ismert műhely ledarálásában a „nemzeti erők” eredményesebbnek bizonyultak a pártállami kultúrvezetésnél.


Kérjük írja meg véleményét, javaslatait.
Copyright © 2000 National Széchényi Library 1956 Institute and Oral History Archive
Utolsó módosítás:  2013. május 25. szombat

Keresés a honlapon