Napvilág Kiadó-1956-os Intézet Alapítvány
TARTALOM
A KAPOSVÁRI CSIKY GERGELY SZÍNHÁZ ÉS AZ ACZÉLI KULTÚRPOLITIKA A függöny felgördül Az első tizenöt év Az áttörés Sirály, Homburg hercege, Ahogy tetszik Állami Áruház Miniszteri beavatkozás A nehéz Barbara Marat/Sade III. Richárd A kultúrpolitikusok utolsó erőfeszítései
A KAPOSVÁRI CSIKY GERGELY SZÍNHÁZ ÉS A RENDSZERVÁLTÁS UTÁNI KULTÚRPOLITIKA Kritikák a rendszerváltás idején Kaposvárott A demokrácia első évtizedében Megbombáztuk Kaposvárt Operett Csak egy szög 56 06 / őrült lélek vert hadak „Rombolni nem színházat építeni…” A társulat széthullása Epilógus
A hetvenes évek közepére Kaposvárott alakult ki a legnagyobb hatású magyar színház. A kitüntetett figyelemnek is köszönhetően kezdte jó néhány előadás a „tűrt” kategória aczéli kereteit feszegetni.
Legprovokatívabb (egyben a legsikeresebb) produkciójuk – igen erős ’56-os áthallása miatt – Peter Weiss Marat/Sade-ja volt. A művelődési miniszter a sajtóban fejezte ki rosszallását, Kádár János pedig nagyobb szigort követelt elvtársaitól. Ám mivel az előadás mindeközben átütő nemzetközi sikert aratott, végül nem tiltották be.
A rendszerváltás utáni csaknem tíz év viszonylagos függetlenségét lassanként újból a politikai beavatkozás kísérletei váltották fel a színház életében. A hatalomra jutó Fidesz–KDNP nem kedvelte az aktuális üzeneteket közvetítő és egyben „polgárpukkasztó” produkciókat.
Az 56 06 / őrült lélek vert hadak című előadás sokakat magyarságukban sértett, és ez kapóra jött a jobboldali városvezetésnek arra, hogy Schwajda György igazgatói kinevezésével a színház arculatát megváltoztatva a „Kaposvár-jelenséget” megszüntesse. E nagy múltú, Európa-szerte ismert műhely ledarálásában a „nemzeti erők” eredményesebbnek bizonyultak a pártállami kultúrvezetésnél. |