RÉVÉSZ BÉLA: Az állambiztonsági szolgálatok koncepciói önmaguk átalakítására 1989-ben 1. Ami az állambiztonság
átalakítása kapcsán a politikai vezetés szintjén tematizálatlan, de legalábbis
titokban megtárgyalt ügy maradt 1989-ben, azzal kapcsolatban a belügyminisztérium felső
és középszintű, aktív és retirált vezetői egyre gyakrabban álltak a
nyilvánosság elé.[1]
Mindezek természetesen semmit, vagy csak nagyon keveset érzékeltetettek a hatalom és a
biztonsági szolgálat valódi szándékaiból, az érdeklődés elterelésére
mindenesetre alkalmas operatív eszköznek bizonyult. Az tagadhatatlan, hogy a
rendszerváltás szereplői cselekvéseinek és döntéseinek egyik meghatározó
motívuma a kölcsönös félelem volt. Ezt felerősítette az kellő és hiteles
információk hiánya a másik fél célkitűzéseiről, amely újabb félelmek
indukálásához vezetett. Grósz Károly, az MSZMP akkori főtitkára
arra a kérdésre, hogy mi motiválta hírhedt beszédét 1988 novemberében, hogy
Magyarországon újra tombolhat a fehérterror, évekkel később kifejtette: A beérkező
információk azt jelezték, hogy néhány csoport leszámolást tervez. Ezek az akkori
pártképződmények, és alakuló szervezetek voltak. Ilyen szituációban egy
politikusnak a hívei tudtára kell adnia, hogyan gondolkodik bizonyos kérdésekről.
Lehetett volna persze másképpen is fogalmazni. Nem írtam meg előre a beszédemet, s
utólag jöttem rá, hogy a fehérterror kifejezésen sokan Franczia Kiss Mihály
magatartását értették, holott én nem erre gondoltam. Nem arra gondoltam, hogy
holnapután tömeges akasztások lesznek. Hogy néhány embert fel fognak akasztani, arra
fel voltam készülve. Akkoriban készült már a rendkívüli állapotról szóló
munkaprogram.[2]
Ráadásul ezt a félelmét a főtitkár 1989. márciusi moszkvai tárgyalásain is szóba
hozta: Az emberek félnek egy esetleges fegyveres összecsapástól.[3]
Ugyanakkor ma már arra vonatkozóan
is vannak adatok, hogy a Grósz által citált belügyi jelentések valóban léteztek,
még ha azok valóságtartalma bizonytalan, esetleg az általuk sugallt veszély
eltúlzott is. Egy 1989 februári jelentés szerint például több megye jelentette,
hogy életveszélyes fenyegetést tartalmazó levél érkezett MSZMP-tag, nyugdíjas
TSz-elnök részére. A Keszthelyi városi kapitányság jelezte, hogy egy ismeretlen
személy egy névsorral rendelkezik, hogy likvidálják a rendőröket. Számos telefonos
figyelmeztetés érkezett robbantásokra, terrorakciókra. Összefoglalóan
megállapíthatjuk, hogy a beérkezett információk tükrözik az ország feszült
politikai helyzetét.[4] A demokratikus ellenzék viszont - ugyanebben az időszakban - saját tapasztalatai alapján hívta fel a figyelmet a
bizonytalanság fokozódásából adódó veszélyekre: A Belügyminisztérium, az
állambiztonsági szervezet, a rendőrség és az újabban belügyminisztériumi
felügyelet alá került tanácsi apparátus összességében az állami élet egyik legerősebb
nyomást gyakorló csoportja, amelynek érdeke és akarata jelentősen befolyásolja a
politikai döntéseket (...) Valójában a rendőrség jelenlegi felhatalmazásai módot
adnak rá, hogy a politikai vezetés anélkül, hogy az állam biztonságát súlyos
veszély fenyegeti, rendkívüli állapotot vezessen be. Ehhez egyetlen hatályos
jogszabályt sem kell megváltoztatnia. (..) A politikai vezetés gyengülésével a rendőrség
merészebben lép fel szuverén erőként. Egyre szabadabb állampolgárok, egyre inkább
elszabadult rendőrség - e két erő összecsapása könnyen vezethet anarchiához.[5] Nyár végére a félelem légköre
nem csupán az állampárt és az ellenzék kapcsolatában vált meghatározóvá, de
magán az MSZMP-n belül is. Olyannyira, hogy az 1989. október 6-9-e között megtartott
kongresszuson a szembenálló felek kölcsönösen tartottak a másik oldal fegyveres erőket
is bevetni kész szándékaitól. Grósz Károly szerint Kárpáti Ferenc honvédelmi
miniszter telefonált a rendkívüli kormányülésről, ő közölte, hogy Német Miklós
javasolta letartóztatásunkat. (...) Késő éjjel telefonált, hogy a foghíjas kormány
letett a letartóztatásunkról. Én ezt nagyon nehezteltem, mondtam is neki, de jó
lenne, politikailag nekem jobbat nem tehetnének, mint ha letartóztatnátok. Én arra
gondolok, hogy Német fejében azért fogalmazódott meg ez az elképzelés, mert tudott
róla, hogy van egy forgatókönyv a rendkívüli állapot bevezetésére, csak azt nem
tudta, hogy abban pontosan mi szerepel, s esetleg attól tartott, hogy mi ezt a tervet
valóra akarjuk váltani.[6] Ugyanerre a honvédelmi miniszter
másként emlékezett: Németh Miklós az egyik szünetben valóban összehívott egy
korányülést; abban az épületben tartottuk, ahol a kongresszus zajlott. Épp csak
elhelyezkedtünk, amikor telefonon kihívták Némethet. Amikor visszajött, sápadt volt
és ingerült. Azt mondta, hogy arról kapott értesítést, hogy munkásőrök vonultak
be az épületbe, s vezetőik Grósszal tárgyalnak. Ezt a bejelentést nagy megdöbbenés
fogadta, síri csend volt, mindenki hallgatott. Ez úgy ért bennünket, mint derült égből
a villámcsapás. Németh rám nézett, kérdezte, mit csináljunk. Azt mondtam, talán
meg kellene kérdezni Grószt, hogy mi a helyzet. Átmentem hozzá, láttam ott pár, Puja
Frigyes kivételével számomra ismeretlen embert. Megkérdeztem tőlük, hogy mit
terveznek. Grósz azt válaszolta, hogy semmit. Megkeresték ezek a munkásőr vezetők,
arra várnak választ tőle, hogy mit tegyenek ebben a helyzetben. Hogy mit, arra Grósz
azt mondta, pártszervezésről tárgyalnak. Akkor megkérdeztem, hogy mit jelent a
munkásőrség bevonulása, mire körbemutatott, hogy ’mi vagyunk azok’. Lehettek úgy
négyen. Visszamentem a kormányülésre, beszámoltam arról, amit láttam, s ezzel az
ügy le volt zárva. Letartóztatásról szó sem esett. (...) Abban az időben sok ilyen
rémtörténet keringett, de egynek sem volt valóságos alapja. Én nem tudok arról,
hogy bármikor, bármi is veszélyeztette volna a békés átmenetet.[7] Annak pedig gyakran adta
tanúbizonyságát az állambiztonsági szolgálat, hogy külső és/vagy belső politikai
veszélyek eltúlzásával igyekszik a politikai vezetéstől a maga számára előnyös
döntéseket kikényszeríteni. Ennek a bonyolult játéknak a politika- és
intézménytörténeti vizsgálódások számos példáját tudják szolgáltatni[8].
A tárgyalt időszakból álljon itt egyetlen példa. A Belügyminisztérium a Nagy Imre
és társai újratemetéséhez hozzájáruló 1988. novemberi PB-döntéstől kezdve készült
a politikailag igen kockázatosnak minősített esemény lebonyolítására. A temetés
előkészítésére alakult ÁB operatív bizottság 1989. május 9-i ülésén
gyakorlatilag egy puccs megtervezésével, előkészítésével vádolták meg az
ellenzéket: Az ellenzék körében általánosnak tekinthető elképzelés, hogy
politikai nyomással, a belpolitikai helyzet végsőkig kiélezésével megkíséreljék
még ez évben a kormányt lemondásra kényszeríteni, a hatalmaz átvenni. Ennek
érdekében szakértői csoportokat hoztak létre, amelyek belpolitikával,
külpolitikával, szociális, kulturális és katonapolitikával stb. foglalkoznak, végső
céljuk egy ’árnyékkormány’ kialakítása. Mindezekre tekintettel a
megalakult operatív bizottság hangolja össze az állambiztonsági szervek
tevékenységét, melyek fő feladata a politikai vezetés naprakész tájékoztatása,
és olyan javaslatok megtétele, amelyek politikai és állami cselekvésre irányulnak.[9] 2. Az állambiztonsági
szolgálatok számára természetesen mindebből csak az lehetett fontos, hogy tevékenységi
irányukat, célcsoportjaikat, ellenségképüket megerősíti vagy éppen módosítja a
politikai vezetés. Ebből a szempontból viszont - amint a korábbiakban láthattuk - a társadalomra veszélyes ellenséges személyek
kiválasztásáról és ellenőrzéséről szóló 1982-es belügyminiszter-helyettesi
parancs stabil és változatlan ellenségképpel szolgált a III. Főcsoportfőnökségnek
- a rendszerváltás idején is. Mindez azonban nem jelentette
azt, hogy az állambiztonsági etalonként szolgáló ellenségkép a két évtized során
egyáltalán nem változott volna. A belső ellenséges kategóriáknak megfelelően
kialakított állambiztonsági struktúra a III/III-as Csoportfőnökség vonalán a
Kádár-korszak egészében gyakorlatilag nem változott[10]: III/III-1. Osztály (az egyházak
vonalán tevékenykedő ellenséges elemek elhárítása); III/III-2. Osztály (az ifjúság
körében tevékenykedő ellenséges elemek elhárítása); III/III-3. Osztály (az F-dossziés
személyek ellenőrzésének szervezése;[11] a jelenleg is aktív, volt
politikai elítéltek, valamint az írásbeli izgatást elkövetők elhárítása); III/III-4. Osztály (a kulturális
területeken tevékenykedő ellenséges személyek elhárítása); II/III-A. Önálló Alosztály (a
párt és a kormány vezetőinek operatív biztosítása); III/III-B. Önálló Alosztály
(elemző, értékelő, tájékoztató); Csoportfőnökség Titkársága;
szakirányítás szempontjából
a rendőr-főkapitányságok III/III. Osztályai. A belügyi munka lényegét érintő
változást nem eredményezett ugyan, de a hangsúlyokon mégis módosított a Politikai
Bizottság 1986. július 1-jei állásfoglalása.[12] A Politikai Bizottság az
MSZMP Központi Bizottsága Tudományos, Közoktatási és Kulturális Osztályának
jelentése alapján foglalkozott az ellenzéki-ellenséges csoportok
tevékenységével összefüggő politikai feladatokkal. Az a tény, hogy ezt az előterjesztést
nem a korábbi profilgazda, a Közigazgatási és Adminisztratív Osztály
terjesztette elő, azt jelezte, hogy az ellenségkép az összeesküvés-elméletek
felől átcsúszott az ideológiai diverzió koncepciójának irányába. Mivel az
itt megfogalmazott tételek meghatározták a BM III/III-as csoportfőnökség működésének
azon elveit is, amelyek később, a kerekasztal-tárgyalások idején is érvényben
voltak, ezért érdemes felidézni fontosabb megállapításait. Az ellenzéki-ellenséges
tevékenység értékelésekor az előterjesztés logikája változatlanul az értelmiség
népies-urbánus tagoltságából indult ki: A polgári radikális
csoportosulás szervezett, féllegális és illegális tevékenységet folytat.
Elutasítja a létező szocializmus valamennyi formáját, az ún. ‘szovjet típusú
társadalmakat’ és az egypártrendszert, és ennek alternatívájaként valamiféle ‘pluralista
demokrácia’ megvalósítását tekinti stratégiai célnak. [...] A nacionalista vagy
nemzeti radikális irányzat voltaképpen laza írói csoportosulás, amely sajátos
arculatát nem politikai program adja meg ilyennel valójában nem is rendelkezik ,
hanem az, hogy a csoporthoz tartozók a határon túl élő magyarság sorsát minden más
kérdés elé helyezik. A Politikai Bizottság határozata az
ellenséges-ellenzéki csoportok tevékenységével összefüggő feladatokkal
kapcsolatban megállapította: Az ellenséges tevékenység
visszaszorítása érdekében folytatandó munka feladata változatlanul e csoportok
szélesebb tömegkapcsolatai kialakulásának megakadályozása. [...] Azokkal szemben,
akik szervezett, illegális politikai tevékenységet folytatnak és kapcsolatot tartanak
fenn az imperialista fellazító és ellenséges propagandaközpontokkal, következetesen
élni kell az adminisztratív korlátozások eszközeivel. [...] Nem lehet eltűrni, hogy
a sajtóba beszivárogjanak az ellenzéki csoportok illegális kiadványai által
terjesztett ellenséges nézetek. A Politikai Bizottság határozatát
követően a Belügyminisztérium, illetve az állambiztonsági vonal szervezete
gyakorlatilag a korábbi struktúrában működött tovább, a hangsúlyok némi
újrafogalmazása mellett.[13] Az MSZMP Politikai Bizottságának az
ellenségesellenzéki csoportokról szóló 1986. július 1-jei titkos határozata
1989-ben is érvényes volt. Ez voltaképpen megkérdőjelezte annak őszinteségét, amit
akkoriban a hatalom elsőként az MSZMP Központi Bizottsága az 1989. február 1011-i
ülésén (majd később egyre gyakrabban)[14] a többpártrendszer
keretei közötti demokratikus hatalomgyakorlásra való békés átmenettel
összefüggésben hivatalosan és nyilvánosan deklarált.[15] A Csoportfőnökség utolsó
vezetőjének visszaemlékezése elismeri ez irányú ténykedésüket: ...az ellenzék különböző
csoportjait 1989 elejéig szorosan, attól kezdve fokozatosan enyhébben, 1989 nyarától
csak éppen hogy, október 23-a után pedig sehogy nem ellenőriztük. [...] A munka
kevésbé látványos részeként 1989 elején, tehát még a háromoldalú tanácskozás
megkezdése, a megállapodások aláírása előtt megkezdtük az általunk elképzelt
jogállamiságba mutató átalakulás ütemezésének, alapvető elveinek és szervezeti
kereteinek megtervezését.[16] Az állambiztonsági szolgálatnak
arra az esetre is volt válasza, ha az ellenséges kategóriák tevékenysége nem lépi át a büntetőjogilag pönalizálhatóság
határát. Ilyenkor az elhárítás különféle operatív eszközöket és kombinációkat
alkalmazott[17].
A nyílt intézkedéseken túl ilyenek az operatív megelőzés, a bomlasztás,
leválasztás, elszigetelés, az ellentétek szítása, a meglévő ellentétek
kihasználása és mélyítése, a vezéregyéniségek lejáratása stb. Így az
ellenséges erők lejáratására ki kell használni a közrendet, a közbiztonságot, a
közerkölcsöt sértők által elkövetett bűncselekményeket, szabálysértéseket is,
emellett pedig az eredményes operatív elhárító munka érdekében javítsák
kapcsolataikat kulturális életünk társadalmi és állami vezetőivel. 3. Ennek
az egységes és az állambiztonsági szervek szempontjából megbízhatóan alkalmazható
ellenségképnek általános érvényét és legális pozícióját rendítette meg elsőként
az 1989. január 10-én elfogadott egyesülési, illetve a gyülekezési jogról szóló
törvény. Két hónappal korábban még évtizedes rutinnal kezelték az eseményeket. Az
1988. november 15-i nemzetközi Románia Napra, a brassói munkásmegmozdulás első
évfordulójára tizenöt szervezet szolidaritási tüntetés megtartását kezdeményezte
a Román Magyar Szolidaritási Parknál, ahonnan Románia budapesti nagykövetsége
elé kívántak vonulni. November 9-én a hatályos BM-rendeletnek megfelelően
bejelentették a tüntetést. A tüntetés meghirdetett útvonalát a rendőrség
lezárta, a nagykövetség épületét körülvette. A tüntetőket eltérítette az
eredeti útvonalról, majd erőszakos fellépéssel megakadályozta a továbbhaladást;
hat személyt előállítottak.[18] A rendőri erőszak brutalitása
a hatályos jogrendszer szerint legitim volt, a tömegoszlatás szabályszerűen történt.[19]
1989 elején viszont olyan törvényi helyzet jött létre, amely szerint szűk kivételektől
eltekintve a közterületen tartandó rendezvény a bejelentés megtétele után
minden további intézkedés nélkül megtartható.[20] A
hagyományos ellenségkép eróziója azzal folytatódott, amikor a büntető törvénykönyvnek
az Igazságügyi Minisztérium által javasolt módosítása nyilvánosságra került.
Ennek hivatalos indoklása ugyanis a következőket tartalmazta: A hazánkban zajló
társadalmi politikai átalakulás, a jogállami garanciák következetes
megteremtésének igénye szükségessé teszi az állam elleni bűncselekmények
szabályozásának felülvizsgálatát. Ennek terjedelmére és időpontjára két
megoldás merült fel: a) az állam elleni bűncselekmények teljes körének
felülvizsgálatára az új alkotmány elfogadását követően kerüljön sor. Ennek az
az indoka, hogy az állam elleni bűncselekmények jogi tárgya az alkotmányban
rögzített elvekhez és intézményekhez kapcsolódik; b) a felülvizsgálatot
haladéktalanul el kell végezni, annak érdekében, hogy a büntetőjogi szabályozás ne
válhasson a demokratikus fejlődés, az emberi jogok és az állampolgári
szabadságjogok kibontakozásának gátjává. E két megoldási lehetőséget vizsgálva
arra a következtetésre kell jutni, hogy az állam elleni bűncselekmények
szabályozásának felülvizsgálatával nem lehet várni az új alkotmány
létrehozásáig. Törvényességi szempontból nem tartható fenn, hogy a hatályos jog
ugyan lehetőséget ad a jelenlegi alkotmányhoz kapcsolódó politikai-társadalmi
gyakorlat kereteit túllépő folyamatok résztvevőinek büntetőjogi felelősségre
vonására, de erre a bűnüldöző szervek toleranciája folytán nem kerül sor; ennek
ugyanis nincs jogi biztosítéka. Ezért a Minisztertanács elrendelte az állam elleni bűncselekmények
felülvizsgálatának gyorsítását.[21] A zűrzavart
fokozta, hogy a jogforrási hierarchia az állambiztonsági szervek vonalán szinte
megfordult: az elhárító munka részesei közvetlenül a rájuk vonatkozó parancsokat
hajtották végre, ehhez kellett magukat tartaniuk. Így a magasabb belügyi normák
bonyolult rendszerét tájékoztató, közlemény, körlevél, állásfoglalás, elvi
állásfoglalás, irányelv, belügyi iránymutatás, ügyrend, szabályzat, intézkedés,
parancs, miniszteri utasítás[22] általában annyiban
tekintették tevékenységük szabályainak, amennyiben ezeket felettesük oktatás
formájában ismertette, vagy ezek betartására utasította őket. Még távolibbak
voltak azonban a külső jogrendszer rendelkezései, amelyek többnyire csak a
belügyminisztériumi normák közvetítésével jutottak el az állambiztonsági szervek
munkatársaihoz. Az
állambiztonsági csoportfőnök napi gyakorlatában érzékelhette a konfliktust: Új
pártok, szervezetek alakultak. A Szabad Kezdeményezések Hálózata SZDSZ-szé, a
lakiteleki értelmiségi csoport MDF-fé alakult, a Fidesz is színre lépett, az FKGP
újraszerveződött, Néppárt, Liga Demokrata Párt... egymás után. A parancsok szerint
mindez állambiztonsági feladat lett volna.[23] Az
állambiztonság szabályozása tehát jogi szempontból és gyakorlatilag a normális
tagoltságon túl több szintre szakadt. A felsőszintű politikai és állami
vezetés szándékát a politika makroszférájának az eseményei befolyásolták, és ez
a vezetés a nyilvánosság előtt a demokratikus átalakulás békés útja
reprezentánsának mutatkozott. A Belügyminisztérium vezetése pártjóváhagyással
igyekezett a politikai változásokkal lépést tartani, még azon az áron is, hogy a
miniszterhelyettesi gárdát nyár elején lecserélték, köztük a III/III-as főcsoportfőnököt
is.[24]
Operatív szinten az állambiztonsági szervek működésének legfontosabb motívuma
viszont a közvetlen vezetés parancsainak realizálása maradt, még ha esetleg az
ötvenes évekből megmaradt intézményi háttere is volt ezeknek az intézkedéseknek.[25]
A főcsoportfőnök 1989. augusztus 15-én, november 6-án, 21-én és december 6-án
írásos emlékeztetőket, majd körlevelet adott ki, amelyekkel szavai szerint a
jogállamiságba való átmenetet akarta előmozdítani, de tette hozzá az
érvényes jogszabályokból álló évtizedek alatt felépített akadályt nem
háríthattam el.[26] Közben
pedig folytak a Nemzeti Kerekasztal-tárgyalások, ahol négy munkabizottság
tárgyalásai is közvetlenül vagy közvetve érintették az állambiztonsági
szervek tevékenységét.[27]
Az őszi MSZMPMSZP szakadásig 80%-os párttagságú Országgyűlés úgy érezte, hogy
a szuverenitását korlátozó kerekasztal-tárgyalások foglyává vált, bár olykor
nem kis részben az MSZMP/kormány sugallatára a megállapodásoktól eltérő módosító
javaslatokkal alakította át a tárgyalásokon megszületett konszenzust. Az
állambiztonság vonatkozásában olykor interpellációk szintjén közeledtek a
képviselők e kérdéshez, de a fegyveres erők alkotmányjogi helyzetének rendezését
a parlament végül a Nemzeti Kerekasztal megállapodásában rögzített szándékok
jóváhagyásával fogadta el.[28] 4. Hogyan
próbált 1989 nyarán e folyamatok középszintjén, az egyre áttekinthetetlenebb
helyzetben a Belügyminisztérium manőverezni? Korábbról magával hozott tekintélyét
változatlannak érezve, továbbra is kompetensnek tekintette magát a politikai helyzet
egészének értelmezésére és befolyásolására. Legalábbis ez derül ki abból a Jelentésből, amelyet a Belügyminisztérium előterjesztése
nyomán az MSZMP KB Nemzetközi, Jogi és Közigazgatáspolitikai Bizottságának 1989.
június 9-i ülése vitatott meg.[29] A tárgyalt időszak
politikai közhangulatát egyébként jól érzékelteti Fejti György előterjesztése,
amelyben az MSZMP Központi Bizottsága két héttel korábbi (1989. május 19-i)
ülésén a politikai egyeztető fórummal kapcsolatos tárgyalásokról tett jelentést.
Az előadó szóbeli kiegészítést nem fűzött az előterjesztéshez, a Központi
Bizottság tagjai kérdést, észrevételt, megjegyzést nem kívántak hozzáfűzni, így
egyhangúlag elfogadták a dokumentumot. 1. Az MSZMP Központi Bizottsága
politikai egyeztető fórum létrehozásáról szóló 1989. május 8-ai javaslata számos
pozitív, támogató megnyilatkozás mellett, tartózkodó és részben elutasító
reagálásokat is kiváltott. A Szakszervezetek Országos Tanácsa, a Hazafias Népfront,
valamint az 1989. április 8-ai többoldalú megbeszélésen részt vevő szervezetek
egyetértéssel fogadták a kezdeményezést. Méltányolták az MSZMP azon törekvését,
hogy nem fogad el tisztán kétoldalú tárgyalási konstrukciót, mert ez jelentős társadalmi
erőket rekesztene ki a politikai egyeztetésből. Részvételi szándékukat valamennyien
megerősítették. Az Ellenzéki Kerekasztal szervezeteinek válasza ellentmondásosnak
tekinthető. A kerekasztal meglehetős sietséggel nyilvánosságra hozott
állásfoglalása a kezdeményezés érdemi megválaszolása nélkül elutasítást
tartalmazott, s az MSZMP-t az előkészítő tárgyalások egyoldalú megszakításával
vádolta. Ugyanakkor az időközben lefolytatott konzultációk jelezték, hogy a gyors
elutasítás nem feltétlenül tükrözi az egyes szervezetek álláspontját és
törekvéseit. Az Új Márciusi Front válaszában az MSZMP-t és az Ellenzéki
Kerekasztalt egyaránt felelőssé téve a tárgyalások holtpontra jutásért
lényegében megismételte az Országos Nemzeti Bizottság felállítására irányuló
javaslatát. Az MSZMP reformköreinek országos
tanácskozása a társadalmi kiegyezés fontosságát hangsúlyozva a patthelyzet
kialakulását az MSZMP halogató taktikájának tulajdonította. Az előkészítő tárgyalások
megrekedését élénk sajtópolémia kísérte, amely a közvélemény számára az
álláspontok megmerevedését sugallta. 2. Az MSZMP tárgyalócsoportja
szerint a sajtó útján való további politizálás nem vezethet eredményre. A
társadalom vélhető többsége a párt hatalmi helyzetéből indul ki, s a tárgyalások
konkrét tényeinek ismeretétől függetlenül mindenképpen az MSZMP-t hibáztatja a
késlekedés miatt. A hétvégén az MSZMP képviselői a kompromisszum keresésének
szándékával ismét egyeztető megbeszélést tartottak az Ellenzéki Kerekasztal
szakértőivel, ahol újabb kezdeményezéssel éltek. A javaslatokat a kerekasztal
képviselői alapvetően kedvezően fogadták, azt előrelépésnek minősítették. Az
Ellenzéki Kerekasztal végleges válasza a héten várható. Mindezek alapján a
Központi Bizottság május 8-ai elvi tárgyalási javaslatát indokolt az alábbi
konkrét formába önteni, s az előkészítést a holtpontról kimozdítani. [...] 3. Az MSZMP tárgyalócsoportja
szükségesnek tartja egy KB-dokumentum közzétételét, amelyben a fentieken túl
a párt felhívással fordul tagságához, alapszervezeteihez, alakuló
reformköreihez és a közvéleményhez. Ebben szólítson fel minden haladó erőt az
országos politikai egyeztető tárgyalások támogatására, arra, hogy a demokratikus
és szocialista jogállamiság alulról is építkező társadalmi közmegegyezés útján
jöjjön létre.[30] A Horváth István belügyminiszter
által előterjesztett Jelentés stílusában
és mondanivalójában pontosan illeszkedett az MSZMP fenti dokumentumához.
Vezérgondolata mint bármely ebben az idősszakban született pártdokumentumnak
a helyzet kritikus voltának elismerése, amelyből a szocializmus demokratikus megújítása
(akár a többpártiság árán is) jelenti a kivezető utat. A Jelentés kiindulópontként az állambiztonsági
tevékenység szempontjából vette sorra a politikai helyzet főbb jellemzőit. Ennek
nemzetközi vonatkozású paneljei a szokásosak voltak: átalakulóban van az egész
nemzetközi kapcsolatrendszer; elkezdődött a bipoláris
világrend eróziója; reális a veszélye a
kelet-európai régióhoz tartozó szocialista országok lemaradásának; a jelenlegi szocializmus-modell
politikai, társadalmi és gazdasági tartalékai egyaránt kimerültek; csökken a szövetségi rendszer
kohéziója; Belpolitikai
téren a következő problémákat emelték ki: a tartósan elhúzódó súlyos
gazdasági helyzet, az ideológiai-politikai-társadalmi zavarok a kibontakozásért
tenni kész erőket is elbizonytalanítják; fokozódó mértékű a társadalmi
bizonytalanság; a jelenlegi politikai struktúra
egyre gyengülő hatásfokú. A
társadalmi, politikai válsághelyzet elemzésekor viszont politikai kiutat is javasolt a
belügyminiszteri Jelentés: A kialakult helyzetben csak
következetesen véghezvitt politikai és gazdasági reformfolyamat lehet a megoldás,
amelynek eredőjeként kialakulhat hazánkban is egy ‘pluralista alapokon nyugvó,
demokratikus szocializmus’. Az így kiépülő társadalmi berendezkedés úgy
látjuk lényegi jegyeiben közelebb áll az 194548 közötti koalíciós időszakhoz,
mint az elmúlt 40 év bármely periódusának berendezkedéséhez. Ez a társadalmi
berendezkedés a különböző érdekeket intézményes formában is kifejező és
megjelenítő ‘jogállam’ demokratikus intézményrendszere és alkotmányos rendje
lehet, amely az alulról felfelé építkező demokratikus pártok és érdekvédelmi
szervezetek együttműködésére, esetleg koalíciójára épül, amely megtestesíti az
államhatalom toleráns formáját. Ennek
kapcsán tett a Belügyminisztérium kritikai megjegyzéseket az ellenzékre, amely
kérdést mint a nehéz helyzetbe kerül állambiztonsági szolgálat problémáját
említette: Jelentősen
felerősödtek a különböző politikai szervezetek és a már működésüket
deklaráló proto-, illetve utódpártok részéről azok a politikai folyamatok,
melyeknek célja a jelenlegi kormányzó párt politikai és hatalmi labilitásának
igazolásán túl, egy erős, egységes és akcióképes ellenzék-kép kialakítása.
Menetelésük a többpártrendszer és a hatalom felé erőteljes, markáns.[31]
A különböző politikai szerveződések és pártok a változások felgyorsítására, a
választási felkészülésükre, szervezeti erősödésükre nézve kedvezően ítélik
meg az egyre erősödő és célirányosabbá váló nyugati politikai figyelmet és
anyagi-erkölcsi támogatást. Rendkívül fontosnak tartják a nemzetközi politikai
formáció-rendszerekbe való szerves beépülést, valamint a szocialista országok
alternatív szervezeteivel erősödő kapcsolatot. A Nyugat változatlanul elismeri az
MSZMP és a hagyományos szervek legitimitását, ezzel egy időben azonban intenzív
kapcsolatokat épít ki az új politikai szerveződésekkel, azokat tevékenységükben
ösztönzi, segíti, tanácsokkal, meghívásokkal, anyagi és egyéb úton támogatja. A Jelentés második része az állambiztonsági
szolgálat 1945 utáni történetének áttekintésével kezdődött, kiemelve, hogy a
politika torzulásai a szervezetet a törvénysértés eszközévé, egyes tagjait
áldozatává tette, majd a régi modell visszahúzó ereje az ’56 után
kinyilatkoztatott pozitív politikai szándékok egy részének buktatója lett. Ebből
adódott az ellentmondás: a hangoztatott politikai igény ellenére is előfordult, hogy
a törvényekben megfogalmazott bűncselekmények elleni harc helyett az
állambiztonsági munka a nézetek elleni küzdelem eszközévé lett. A hatvanas évektől
viszont a Jelentés azt a helyzetet tartotta
jellemzőnek, hogy mivel a politikai hatalom biztonsági szisztémája egy pártra
épült, melyben időközönként határozottabb hangsúlyt kapott az apparátus által
jól-rosszul képviselt napi politikai igény, nem alakulhatott ki a szervezet önálló
törvényeken alapuló felelőssége, legitim képe a társadalom felé. [...] Az elmúlt
évtizedekben a szövetségi rendszer egészében egy elavult, a forradalom győzelme után
kialakult és konzervált, a szocializmus fennmaradásáért folytatott élet-halál harc
reflexe, erre alapozott totális elhárítás elmélete kezdetben irányította, később
befolyásolta a munkát, akkor is, amikor a konszolidált társadalom teljesen más
viszonyokat produkált, illetve igényelt. A politikai
és tudományos hírszerzés, az információszerző és -feldolgozó funkció, az
ellenséges hírszerző szolgálatok tevékenysége elhárításának részletezését
követően a belső elhárító szolgálat munkájával kapcsolatban megállapította: [...] a
jelenlegi új helyzet az átmenet viszonyait tükrözi. Az eddig nézeteik miatt
üldözött kategóriák jelentős részével a politika partneri viszonyra törekszik. Az
átmenet konfliktusokkal, bizonytalanságokkal terhes. Mindennek az állambiztonsági
munkára hatása van, amelyet a szolgálati munka új irányainak, a rendeltetésnek és működési
módoknak kiformálódásával meg kell oldani. Ezt az új
modellt viszont még nem dolgozták ki. Amikor a Jelentés
azt javasolta, hogy az állambiztonsági szolgálatot szakszolgálati szerepénél
fogva egyértelműen az alkotmány, illetve az ehhez kapcsolódó magas szintű
jogszabályok keretei közé kell helyezni, akkor megkerülhetetlen a kérdés: vajon
milyen alkotmányra gondolt a Belügyminisztérium. 1989. május 29-i keltezéssel az
Igazságügyi Minisztérium kidolgozott egy újabb törvényjavaslatot az alkotmány
módosítására, ezt megelőzően pedig 1988. november 30-i, 1989. január 30-i, majd
1989. május 10-i dátummal jegyzett az Igazságügyi Minisztérium nagyrészt hasonló
alkotmánymódosító koncepciókat, tervezeteket, javaslatokat. Ezek előkészítésének
mindegyikében aktív szerepet játszott a Belügyminisztérium. Közös vonásuk mégis
az, hogy nem csupán a belbiztonsági szerveknek, de magának a rendőrségnek a
szabályozása is teljes mértékben hiányzik ezekből, sőt, még csak említésre sem
kerültek. A Jelentésben kifogásoltakért
tehát éppen maga a Belügyminisztérium lehetett a felelős. Mindenesetre
egy új típusú demokratikus, szocialista rendszer alkotmányától és
törvényeitől várta a Belügyminisztérium, hogy állampolgárai és intézményei
biztonságát megvédje. A társadalom alkotmányos keretek közötti formálódásához,
fejlődéséhez viszont biztosítania kell a társadalom védelmét, hozzá kell
járulnia az eddig fejlődés eredményeit veszélyeztető társadalmi robbanás és
konzervatív visszarendeződés veszélyei elhárításához. E feladatkörben
természetesen nélkülözhetetlenül szükség van a megelőzés és felderítés
érdekében az állami apparátus részeként a hírszerzés, a kémelhárítás és a
belső elhárítás speciális és titkos eszközökkel végzett munkájára. És bár
ebben a munkában a nemzeti érdeket, célokat kell követni, de éppen erről az
alapról működhet együtt a szövetségi rendszerbe tartozó és más államok
speciális szolgálatával. A Jelentés az eddigi ellenségképet fel
kívánta váltani az alkotmányos rend védelmével, a nemzet biztonságát sértő,
veszélyeztető cselekmények, az azokat hordozó személyek, csoportok felderítésével.
Ennek a feladatrendszerét a következőképpen javasolta szabályozni: a.) olyan információk,
értesülések, adatok gyűjtése, értékelése, amelyek
az alkotmányos rend, a
társadalom biztonsága ellen irányulnak;
az intézményrendszer működését,
tagjainak hivatalos tevékenységét akadályozzák, jogellenesen befolyásolják; idegen állam ellenséges
speciális szolgálatának tevékenységére utalnak; b.) olyan törekvések
felderítése, amelyek erőszak, terror-diverzió előkészületeire,
annak alkalmazására utalnak; állami érdekeinket sértik,
vagy veszélyeztetik. Közreműködnek
továbbá: a.) azon személyek védelmében,
akikre közérdekből titokvédelmet igénylő tényeket, adatokat, tárgyakat vagy
ismereteket bíznak; ilyenekhez hozzájutási lehetőséget kapnak, illetve azok ellenőrzésében,
akik ezt maguknak megteremtik, akikre a törvénysértés gyanúja merült fel; b.) azon személyek védelmében,
akiket stratégiai, illetve kiemelkedő honvédelmi jelentőségű létesítmények
biztonsági szempontból érzékeny helyein alkalmaznak vagy alkalmaztak; c.) olyan biztonságtechnikai
intézkedésekben, amelyek közérdekből titokvédelmet igénylő, tárgyak vagy
ismeretek jogosulatlanok elleni védelmét célozzák. Ezeknek a
feladatoknak a végrehajtásához a Belügyminisztérium már nem tartotta megfelelőnek
az eddigi törvényes kereteket, amelyek az 1974. évi 17. törvényerejű
rendeletben és a 39/1974. MT sz. rendeletben nyertek megfogalmazást. Túllépve
kompetenciájának határait, a Jelentés
ennek sorrendjét az alábbiakban vázolta fel: az új alkotmány
elfogadása; a büntető törvénykönyv és
a büntetőeljárási törvény módosítása, különös tekintettel az államellenes bűncselekményi
kategóriák újrafogalmazására; az állam- és közbiztonság
védelméről külön törvény megalkotása. Célszerű-e törvénybe foglalni a BM
biztonsági szolgálatának, a rendőrségnek és más belügyi hatóságoknak feladatait,
szervezetét, hatáskörét és működési rendjének alapvető szabályait. A
történések időrendje a későbbiekben pontosan a fentieknek megfelelően alakult, bár
ehhez a Belügyminisztériumnak volt már a legkevesebb köze. Új alkotmány helyett a
háromoldalú tárgyalásokon kialakított konszenzusnak megfelelő alkotmánymódosításra
került sor. A Btk. módosító javaslata bár egy korábbi verzió ekkor már be volt
terjesztve az Országgyűlés elé az I/4. számú albizottság munkájának
eredményeként véglegesült, a nemzetvédelmi törvény megalkotására pedig várni
kellett még néhány évet. Az
állambiztonsági munka belügyi koncepciójának valódi politikai természetére a leendő
demokratikus, szocialista alkotmányhoz való kötöttségénél többet árult el a
Jelentés azon része, amely az államvédelmi
állomány átalakításának programjával foglalkozott: Az állomány döntő többsége
alkalmas az új feladatok befogadására és megvalósítására, de kiemelkedő jelentőségű,
hogy arculatát, szemléletét is az új koncepció irányába formáljuk, azok
megvalósítására alkalmassá tegyük. Fontos tényező, hogy a többpártrendszer
viszonyai között a szocialista pozíciók és az alkotmányos, törvényes rend
védelmének biztosításához, a szolgálati egység megőrzéséhez a meglévő pártállás,
párthoz tartozás feladása nélkül, pártszervek és szervezetek a biztonsági
szolgálaton belül megfelelő átmeneti időszak közbeiktatásáig működhessenek.
Ugyanakkor a jelenlegi helyzetet és a kibontakozás folyamatát figyelembe véve, fontos,
hogy az MSZMP kiemelt figyelmet fordítson a speciális szolgálatra. Véleményünk
szerint az MSZMP-nek arra kell már most felkészülni, hogy a politikai szervező és
nevelő munkát a testület területén kívül kell hogy megoldja tagjai számára. A BM belső
állambiztonsági szolgálata struktúráját a fentieknek megfelelően új belső tagozódással
javasolta a Jelentés megújítani:[32]
Belső
Biztonsági Szolgálat (III/III. Csoportfőnökség) A belső biztonsági szolgálat az
alkotmányos, a törvényes rend szempontjából alapvető biztonsági érdekek
szférájába tartozó területek védelmét foglalja magába. Fő feladatai: Az alkotmányos, a törvényes
rend ellen fellépő erők elleni tevékenység, a terror-diverzióval való belső
fenyegetés, rendkívüli események és ilyen cselekvések előkészítésére,
tervezésére, végrehajtására, erre való szövetkezésre utaló tervek, személyek,
csoportok, alakulatok felderítése, és a terror-diverziós cselekmények megfelelő
ellenintézkedésekkel történő akadályozása. Az alkotmányos hatalom és
intézményrendszere, az ország nem gazdasági jellegű infrastruktúrája védelmének
megszervezése. A Büntető Törvénykönyvben az állam elleni bűncselekmények közé
felvett, abba ütköző törvényellenes erők elleni fellépés. A pluralista viszonyokkal
együtt járó szerveződések, pártok, egyesületek, szervezetek társadalmi konszenzust
elősegítő tevékenységét alkotmányellenes elképzeléseik érdekében felhasználni
kívánó személyek és csoportok, valamint a nemzetközi téren működő szélsőséges
erők bázisépítő, -kialakító tevékenységének felderítése, naprakész
értékelése és elemzése, akadályozása. A fentiekből következően megszüntetjük
a szolgálat eddigi ifjúságvédelmi vonalát, és így a tevékenység a jövőben csak
az ORFK feladatkörébe tartozik.[33] Az
Állambiztonsági Vizsgálati Osztály (III/l.) munkájában főként a
szervezéstechnikai szempontok fokozottabb figyelembevételét javasolta, de a
Szakszolgálatok (operatív-technika, külső figyelés, levélellenőrzés, operatív
információ [hanginformáció] feldolgozása, rádióelhárítás) vonatkozásában már
az emberi jogi aspektusok is szóba kerültek: A törvényességi
követelmények egyértelműen indokolják, szükségessé teszik, hogy az operatív
felderítést és a vizsgálatot szervezetileg és felügyelet oldaláról
elkülönítsük, önállóak legyenek. Ez a struktúra az állambiztonsági
szolgálatnál eddig is érvényesült, de tekintettel a szükségtelen párhuzamosságra
indokoltnak tartjuk az állambiztonsági és bűnügyi vizsgálati szervek egységes
vizsgálati osztályba történő összevonását. [A Szakszolgálatok] Továbbra is
ellátják a Belügyminisztérium bűnüldöző tevékenységét végző bűnügyi és
belbiztonsági szerveinek az igényeit. A jogállamiság követelményei szerint
szigorú törvényességi alapon szűkítik az állampolgári jogok szféráját
érintő telefonlehallgatást és levélellenőrzést. Végül a Jelentés a struktúra és a
szolgálat-munkaszervezési átalakítások feladatait két ütemben tartotta
megvalósíthatónak: 1. A katonai elhárítás
esetleges Magyar Néphadseregbe történő integrálásának megvizsgálása és
eldöntése, a BM Vizsgálati Osztály létrehozása, a népgazdaság és
ifjúságvédelmi tevékenységnek az ORFK szervezetébe történő átrendezése. 2. A hírszerzés, a kémelhárító
szolgálat és a belső biztonsági szolgálatnak az új koncepcióra, feladatokra,
irányokra történő beállítását a folyamatos munka menetében az új törvények
megalkotásával összhangban célszerű végrehajtani. A struktúra és a szervezeti
igazításokat, a területi szervek irányába történő decentralizálást, a zavartalan
működést biztosító új feltételrendszerek kialakítását követően, folyamatosan végezzük
el. A Jelentés jóval meg kívánta haladni a korábbi
szabályozásoknak a jogforrási hierarchiában elfoglalt (pontosabban: módosítani azon
kívüli) helyét, főként azokon a pontokon, ahol az alkotmányos rendezés szintjére
akarta emelni az állambiztonsági munka felépítésének és működésének alapelveit.
Ugyanakkor folyamatosan jelen volt a Jelentésben
a szocializmushoz, illetve a szocialista alkotmányhoz való igazodás, a rá való
hivatkozás kényszere is. Ez a helyzet pedig implicite magában hordozta annak lehetőségét,
hogy a tárgyalások során vagy az alig megkezdődött politikai átalakulás folyamán
egyes célkitűzéseket, követeléseket olyként minősítsenek az állambiztonsági
szervek, mint amelyek akár a hatályos, akár a projektált új típusú demokratikus,
szocialista rendszer alkotmányát veszélyeztetik, azaz alkotmánysértőek. Amikor közel
másfél hónappal később éppen a Nemzeti Kerekasztal-tárgyalások felénél
1989. augusztus 15-én sor került a Belső Biztonsági Szolgálat rendkívüli országos
értekezletére, akkor a fenti kérdésnek lényegében szemantikai
értelmezésében is állást foglalt a biztonsági szolgálat: A
politikai szférában zajló mozgások irányukban, tartalmukban és dinamizmusukban is
módosultak, s a meghirdetett modellváltás mellett a hangsúly legalábbis néhány
szervezet és a társadalom egyes rétegeinek megnyilvánulásában a rendszerváltás
igényére tolódott el. Fentiek figyelembevételével a Belső Biztonsági Szolgálat
kikerülhetetlen kötelessége a változások elemzése és viszonyának az új helyzethez
történő meghatározása. Pontosan meg kell fogalmazni, hogy a fő tendencia, a
modellváltást, illetve a rendszerváltást célzó programok, valamint az azokat
képviselők politikai küzdelme mellett melyek a társadalmi változásokat
leginkább befolyásoló körülmények. Az elemzések elvégzése után működésében
és struktúrájában olyan módosításokat kell végrehajtania, melyek hosszabb távon
biztosíthatják Magyarország belső rendjének, biztonságának stabilitását, az
intézményrendszer, az alkotmányos, demokratikus rend védelmét. A Belső Biztonsági
Szolgálat társadalmunk döntő többségével együtt abban érdekelt, hogy egy
demokratikus, pluralista, szocialista, de legfőképpen magyar modell valósuljon meg.[34] 3. 5. Az
ellenségkép további módosítására szeptember első felében, közvetlenül a
háromoldalú tárgyalások addigi szakaszának lezártát összegző (1989. szeptember
18-i) megállapodás elfogadása előtt került sor. A Belügyminisztérium 1989. június
26-i miniszteri értekezletének[35] döntése értelmében a
közigazgatási szakterületek és a BM Titkárság dolgozzon ki javaslatot szeptemberre
azzal kapcsolatban, hogy az alternatív szervezetekhez, a különböző pártokhoz milyen
legyen a Belügyminisztérium viszonya.[36] A miniszteri értekezlet
számára készült Előterjesztés melléklete tartalmazta a legfontosabb ellenzéki
szervezetek programjairól és adatairól készített, az 1989. júniusi állapotnak
megfelelő összeállítást, de maga a dokumentum is röviden összegzi ezt.[37]
(Az anyag bevezető megjegyzése szükségesnek tartja megemlíteni, hogy az ellenzéki
kifejezést csupán azért használják, mert e szervek maguk is ezt alkalmazzák.) Az Előterjesztés úgy vélte, hogy az ellenzék körében
nem található átfogó, egységes álláspont a Belügyminisztérium működésére
vonatkozóan. Ennek egyik legfőbb okát abban látta, hogy a minisztérium
depolitizálásával kapcsolatban generális megoldást bemutató elképzelést csak a
Szabad Demokraták Szövetsége publikált. Másoknak az SZDSZ-hez hasonló
állásfoglalása nem alakult ki, csupán aktuális részkérdésekről nyilvánítottak
véleményt, ezek egy része is csak egyéni véleményként, nem pedig a szervezetek
állásfoglalásaként jelent meg. Egyeztetett nézeteket a Nemzeti Kerekasztal
szakértői bizottsági ülésein és más közös fórumon jelenítettek meg. A
nyilatkozatok nagy része a jelen helyzet bírálatával foglalkozik. Ebből lehet ugyan következtetni
a szerintük helyes megoldás lehetséges útjára, azonban részletekbe menő,
kidolgozott koncepcióval ritkán lehet találkozni. Sorra vette az Előterjesztés az
ellenzéki pártoknak a tanácsok központi irányításáról, a határőrségről, a
minisztérium pártirányításáról szóló álláspontját, majd az állambiztonsági
tevékenység vonatkozásában megállapította: Az Ellenzéki szervezetek az
illegálisan (sic!) még mindig pártirányítás alatt álló minisztériumon belül[38]
a mai napig is az állambiztonsági szolgálatban látják az MSZMP politikájának
legközvetlenebb támaszát. Szerintük tételüket erősíti, hogy éppen az
állambiztonság volt az ellenzéki szervezetek és személyek adminisztratív
üldözésének legfőbb végrehajtója. A szolgálatot az 1956-ban csak formailag
megszüntetett ÁVH-nak a belügybe integrálódott eszmei és jogutódjának tekintik. A
tevékenység alatt többnyire nem a hírszerzést és a kémelhárítást, hanem a belső
reakció-elhárítást értik. A hírszerzéssel és kémelhárítással kapcsolatban az
az állásfoglalásuk, hogy a kettőt szoros szervezeti egységben, külön
titkosszolgálatként ki kell vonni a minisztérium kötelékéből, és közvetlen
minisztertanácsi vagy parlamenti bizottsági irányítás alá kell vonni. A javaslat
elvi alapja, hogy a hírszerzés és a kémelhárítás nem lát el hatósági
feladatokat, így a minisztériumba való beépítése idegen testként történt és hat.
A belső reakció-elhárítás kérdésében az a véleményük, hogy azt teljes
egészében meg kell szüntetni, a belső ellenzék üldözésében részt vett
személyeket pedig el kell távolítani a minisztériumból. A szolgálatot mindezek
ellenére szükségesnek tartják, megjegyezve azonban, hogy működését magas szintű
jogszabály rendezze, és vele szemben erős társadalmi kontroll érvényesüljön. Az Előterjesztés
a jövőre vonatkozó javaslatai körében első helyen említette: hiba lenne, ha
elhinnék, hogy van olyan módszer, amelynek segítségével az apparátus máról
holnapra az egypártrendszer politikai védőbástyájából a törvények ‘szimpla’
végrehajtójává és pártoktól független szakmai irányítóvá válhat. Nem
tartotta sem szükségesnek, sem lehetségesnek, hogy az ellenzéki szervezetekhez fűződő
viszonyt részletezze, hiszen kialakulatlan programjaik mellett aktuálpolitikai
magatartásuk, sőt az MSZMP-hez fűződő viszonyuk is gyakran változik. A
folytatható párbeszéd körében kiemelte a konstruktív együttműködést, amely vitát,
s ennek nyomán elhatároló vagy elutasító magatartást, illetve közös platformot és
cselekvést is eredményezhet. [...] Elfogadjuk, hogy politikai és társadalmi erőként
minősítenek bennünket. Ami abban helytálló, azt nem csak elismerjük, de
érvényesítjük is. Ami azonban a programjaikban, felhívásaikban és kiáltványaikban
nem reális és nincs összhangban a kötelező jogszabályokkal, azt határozottan
visszautasítjuk. A
Titkársági Előterjesztést véleményező belügyminisztériumi államtitkár[39]
egyik kiegészítő megjegyzése arra irányította a figyelmet, hogy a
Belügyminisztérium kiemelt a fővárosi kezdeményezésű EKA-nál mindenképpen
nagyobb jelentőséget tulajdonított a vidéken történteknek.[40]
Az államtitkár ugyanis felhívta a figyelmet arra is, miszerint fontos belpolitikai
jelentőségű kérdés az is, hogy az egyes központi vélemények, reagálások milyen
hatást eredményezhetnek az irányított, illetve felügyelt területi szerveknél, a
végrehajtó szolgálatnál. Ennek velejárója az is, hogy a területi szervek
alternatív szervezetekkel való tárgyalásairól, együttműködési formáiról a BM
illetékes vezetői is időszerű információkkal rendelkezzenek. A rendőrség,
illetve az állambiztonsági szolgálat kérdésének felsőszintű, politikai megítélése
és az operatív munka végrehajtási szintje 1989 közepére egyre távolabb kerültek
egymástól. A politikai tárgyalások szereplői pozícióik eltérő voltából
adódóan más és más verziót alakítottak ki a hatalom koncentrátumának
újraszabályozására. Abban nem volt nézetkülönbség, hogy minden államnak elemi
szükséglete a főhatalom gyakorlása feltételeinek biztosítása, így az
állambiztonsági szervek létjogosultságát komolyan senki sem kérdőjelezte meg. Lényeges
eltérés mutatkozott azonban annak a megítélésében, hol kell mindennek elhelyezkednie
az állam szervezeti rendszerében, és ami ennél is fontosabb, milyen
irányítási-ellenőrzési szisztémával akadályozható meg az állambiztonsági
szervezet túlzottan önálló mozgása, másfelől milyen módon lehet kizárni
bármilyen pártszándékot, amely ennek monopolizálására törekszik. Szavakban minden
javaslat a jogállamiság eszményére hivatkozott, ennek azonos fogalmi keretek
közötti értelmezésére azonban az átalakulás időszakában nem került sor. Pedig
teljesen ellentétes tartalmat nyer a politikai rendőrség kialakítandó szervezeti
rendszere és funkcióköre, ha a szocialista jogállamhoz, vagy a jelző nélküli
jogállamisághoz kapcsolódott. Első
megjelenés: Révész
Béla: Az állambiztonságtól a nemzetvédelemig. Acta Juridica et Politica, Szeged,
2003. 26-44. o. [1] Főként a bulvár-sajtó közölte szívesen a(z ön)leleplező interjúkat: -
Ipper Pál: "tiszta a lelkiismeretem!" A tévé-tudósitó 1949-1953 között az
ÁVH-kémelháritás munkatársa. Mai Nap 1989. ápr.12.
Farkas Vladimir volt ÁVH-s alezredes hozzászólása a Rajk-dossziéhoz. Reform 1989.
14.ápr.14.
"Zárkózottsága valamit takar". Interjú Piros László volt
belügyminiszterrel. ÁVH-ról, Gerőről, Rákosiról, Rajk-perről, Nagy Imréről,
1956-ról. Magyar Hirlap, 1989. máj. 3.
".nekünk 1956 után nem osztottak lapot." interjú Pallagi Ferenccel, az
állambiztonsági szolgálat főnökével. Világ, 1989. jún. 29.
Marad Farkas. Farkas Vladimir (volt ÁVH-s) az 1950-es évekről. Mai Nap 1990. okt.18.
Besúgás és lejáratás. A belügyminisztérium állambiztonsági főcsoportfőnöke az
egyházi elháritási tevékenységről. 168 óra 1990. okt.16. -
Kire, mire figyel az állambiztonság. Interjú Pallagi Ferebc rendőr vezérőrnaggyal
(BM) Esti Hirlap 1989. nov.4.
Mi történt 1956. október 30-a és november 4-e között? Interjú Farkas Vladimirrel
(volt ÁVH alezredes), Hegedüs Andrással (volt miniszterelnök) és Kutrucz Gizellával
(újságiró) Új Tükör, 1989. nov. 5.
Visszhangzó lehallgatás. Interjú Nyiri Sándorral (Legfőbb Ügyészség), Fidesz és
SZDSZ feljelentés a BM állambiztonsági szolgálat jogtalan telefonlehallgatásairól.
Vasárnapi Hirek 1990. jan. 7.
Megváltozik a szervezet. Interjú Túrós András országos rendőrfőkapitánnyal. Esti
Hirlap 1990. jan.9.
Látnoki sorok a belügyminiszterhez. Interjú Sarlós Zoltán hadnaggyal, a BM
lehallgatási botrányáról. Esti Hirlap, 1990. jan.15.
Losonczy Vass László: Elháritó tiszt voltam. Népszabadság, 1990. jan.29.
Végvári őrnagy újabb vallomása. Első Kézből. 1990. feb.17. [2] A puha diktatúrától a kemény demokráciáig. I. m.: 133. o. [3] Jelentés az MSZMP Politikai Bizottságának Grósz Károly 1989. március 23-24-i moszkvai látogatásáról . Gorbacsov tárgyalásai magyar vezetőkkel. I. m.: 178. o. [4] Tájékoztató jelentés a III/III. Csoportfőnökség ügyeleti szolgálatára 1989. február 1-8-a között érkezett információkról. Közli: Kiszely Gábor: Állambiztonság 1956-1990. Korona, Bp., 2001. 362-363. o. [5] Hack Péter - Kőszeg Ferenc: Programtézisek a belügyminisztérimról, a rendőrségről és a jogállamiságról. In: A rendszerváltás programja. Szabad Demokraták Szövetsége, Bp., 1989. 90. o. [6] A puha diktatúrától a kemény demokráciáig. I. m.: 143. o. [7] U. o. [8] Lásd: Zinner Tibor: Miért és kik ellen indítsanak eljárásokat. In: uő.: A kádári megtorlás rendszere. Hamvas Intézet, Bp., 2001. 197-213. o. [9] Emlékeztető a Nagy Imre és társai temetésének előkészítésére alakult ÁB operatív bizottság 1989. május 9-i üléséről. Közli: Kenedi János: Kis állambiztonsági olvasókönyv. Október 23. - március 15. - június 16. aKádár-korszakban. Magvető, Bp., 1996. 2. köt. 259. o. [10] Az alosztályokra tagoltság ismertetését mellőzzük. Lásd: A Belügyminisztérium III/III. Csoportfőnökség ügyrendje. 80-233/1972. i. sz. In: A BM III. Főcsoportfőnökség és szerveinek ügyrendje. 45/52-32/1972. i. sz. BM KI Pgy. 139. sz. d. [11] F (Figyelő)-dossziét nyitott
az operatív nyilvántartási rendszer külön azon társadalomra veszélyes, ellenséges
személyekre, akik a Magyar Népköztársaság állami, társadalmi és gazdasági
rendjével szemben a fellépés lehetőségét latolgatják, várhatóan fellépnek,
magatartásukkal tényleges veszélyt jelentenek társadalmi rendszerünkre. Lásd: A
társadalomra veszélyes, ellenséges személyek nyilvántartása, figyelő dosszié
nyitása, tartalma. A Belügyminiszter-helyettes 9/1982. sz. parancsa. BM KI Pgy. 234. sz.
d. [12] MOL M-KS 288. f. 5./972. ő. e.; Idézi: Csizmadia Ervin: A magyar demokratikus ellenzék. (19681988) Dokumentumok. Budapest: T-Twins, 1995.; E kiadvány tévesen jelöli meg további forrásként az Irodalmi Újság 1987. 3. számát. (Ebben a számban a Javaslat a nyilvánosság reformjára című dokumentum szerepel.) Helyesen: 1987. 2. sz. Az Irodalmi Újság jegyzete megemlíti: Az itt közölt, szigorúan bizalmas pártdokumentumot Magyarországról juttatták el az Irodalmi Újsághoz. [13] A Főcsoportfőnökségnek 1972-ben kialakított struktúrája módosult ugyan 1979-ben, de a III/III-as Csoportfőnökség tagoltságát ez érdemben nem érintette. [Lásd: A Magyar Népköztársaság belügyminiszterének 26/1979. sz. parancsa a BM III. (Állambiztonsági) Főcsoportfőnökség Ügyrendjének kiadásáról. 10-22/26/1979. i. sz. BM KI Pgy. 202. sz. d.] Ugyanakkor a Belügyminisztérium M és Szervezési Csoportfőnökség 16-80/73/1989. számú iratára hivatkozva ismerteti a Csoportfőnökség módosított szerkezeti felépítését a Történeti Hivatal évkönyve, megjegyezve: Az állambiztonsági főcsoportfőnökség belső reakció elhárításával foglalkozó részlegének, a III. csoportfőnökségnek a szervezete a rendszerváltást megelőző időszakra tovább differenciálódott. Egy évvel a csoportfőnökség megszüntetése előtt a korábbi négy osztály és két önálló alosztály helyett a részlegen már hét osztály és egy önálló alosztály tevékenykedett. Ennek vázlatát is közli a tanulmány: III/III-1. (Egyházi reakció Elhárító) Osztály; 2. (Ifjúságvédelmi) Osztály, 3. (Ellenséges személyeket elhárító, rendkívüli eseményeket felderítő) Osztály; 4. (Ellenséges ellenzék fő erőit elhárító) Osztály 5. (Kulturális terület védelmével foglalkozó) Osztály; 6. (Ellenséges propagandaanyag készítését és terjesztését elhárító) Osztály; 7. Osztály (jelentőszolgálat, belső elhárítási adattár). [Lásd: Cseh Gergő Bendegúz: A magyarországi állambiztonsági szervek intézménytörténeti vázlata, 19451990. In: Gyarmati György (szerk.): A Történeti Hivatal évkönyve. Trezor 1. Budapest: Történeti Hivatal, 1999. 8889. o.] Fentiek értelmében tehát az egyházi, az ifjúsági vonallal, illetve a ellenséges személyek elhárításával foglalkozó (III/III-1, III/III-2, III/III-3) Osztályok változatlanul hagyása mellett ez utóbbitól elkülönítve, önálló egységként jött létre egy új kategória, az ellenséges ellenzék fő erői elhárításával foglalkozó III/III-4-es osztály. Ennek három alosztálya az F dossziés személyek és a politikai elítéltek mellett külön célpontnak tekinti a számításba veendő további ellenséges ellenzéki irányzatot: a radikális ellenzék (A alosztály) , a szektásnak minősített egykori és aktív párttagok, álbaloldaliak (B alosztály) valamint a nemzeti ellenzék (C alosztály) kategóriáit. A korábban a kulturális területeken tevékenykedő ellenséges személyek elhárításával foglalkozó III/III.-4. Osztályból 5. Osztály lett és hatodikként megalakult a kifejezetten operatív akciók végrehajtására szervezett új egység, az ellenséges propagandaanyag készítését és terjesztését elhárító Osztály. A tanulmány által hivatkozott irat tehát 1989-es keltezésű. Az előzményéül szolgáló belügyminiszteri parancs(ok)ra, a megjelenés időpontjára, illetve a végrehajtás(uk)ára kibocsátott módosított (esetleg új) ügyrendre vonatkozóan adatok nem állnak rendelkezésre. A III/III-as Csoportfőnökség 1986 után bekövetkezett, idézett átalakítására vonatkozó iratok tehát a Belügyminisztériumi Központi Irattárában nem találhatóak. A TH évkönyvén kívül csupán egyetlen munka idézi a III/III-as Csoportfőnökség szerkezetének ugyanezen modelljét, és ez is a Történeti Hivatal által összeállított tájékoztatóra hivatkozik. (Szilágyi Sándor: A Hétfői Szabadegyetem és a III/III. Budapest: Új Mandátum, 1999. 11. o.). Pedig a könyv által tárgyalt időszakban ’70-es évek vége, ’80-as évek eleje még mindenképpen a korábbi (lásd: 7. sz. jegyzet) parancs, illetve ügyrend szerinti szervezeti felépítés volt érvényes. Mivel a III/III-as Csoportfőnökség 1986 után bekövetkezett, itt említett átalakítására vonatkozó iratok a BM KI Parancsgyűjteményében sem találhatóak, másrészt a pártdokumentáció sem utal ilyen egy ilyen, nagy jelentőségű átszervezésre (pedig a pártvezetés engedélye nélkül ilyen méretű változás nem mehetett volna végbe), ezért csak megszorításokkal lehet értelmezni a forrásként megjelölt iratot. Elképzelhető, hogy csak M, azaz mozgósítás esetére vonatkozó tervkoncepcióra történik benne utalás. De lehetséges az is, hogy az állománytáblázatban (különböző pénzügyi megfontolások alapján) valóban végbement egy hét osztályvezetői státust tartalmazó rendszer kialakítása, anélkül azonban, hogy ez a valóságban is együtt járt volna az osztályok számának bővülésével. Ellene szól e feltételezett változásnak az a tény is, hogy a Budapesti Katonai Ügyészség által a szolgálatra jelentős hátránnyal járó elöljárói intézkedés elmulasztásának bűntette (azaz a Dunagate) miatt Pallagi Ferenc, korábbi III-as Főcsoportfőnök és Horváth József, korábbi III/III-as Csoportfőnök ellen emelt vád irataihoz csatolták ugyan a Belső Biztonsági Szolgálat tervezett átalakítására vonatkozó iratokat, ezek azonban semmiféle adatot nem tartalmaznak a hét-osztályos tagoltságú szerkezetátalakítást illetően. (Zinner Tibor szóbeli közlése.) [14] Lásd: Az MSZMP Központi Bizottságának állásfoglalása. A politikai rendszer reformjának néhány időszerű kérdéséről. (Tervezet). Népszabadság, 1989. február 16. A kerekasztal-tárgyalások megindulásához talán szerencsésen járult hozzá e meghozott döntések Szigorúan titkos! minősítése, hiszen ennek híre joggal növelte volna tovább az MSZMP-vel szembeni bizalmatlanságot. [15] 1989-ben is megfontolásra méltó maradhatott az a szerkesztőségi kommentár, amely a Politikai Bizottság fenti határozatának az Irodalmi Újságban történt 1987-es publikálását követte. Ebben Méray Tibor kifejtette: [A Politikai Bizottság] Szavakban ugyan ‘elsődlegesen politikai módszerekkel’ történő fellépést hirdet, a politikai munka javításáról, a jobb pártmunkáról, a pártegység erősítéséről beszél (mintha ezekkel a frázisokkal bármit is el tudna érni), de ténylegesen tervbe vett intézkedései mind adminisztratív, hatósági, büntető jellegűek. Irodalmi Újság, i. m. 14. o. [16] Horváth József: A lehallgatástól a kihallgatásig. Budapest: Budapest Holding, 1991. 22., 118. o. Más kiadványokban megismétli ezen álláspontját: uő.: A kísértet fogságában. Budapest: Zingen Kft., 1991.; A III/III. főnöke voltam, avagy a cég együtt bukott a rendszerrel. Budapest: Püski Met Publishing Corp, 1998.; A tábornok vallomása. Budapest: Pallas, 1990. [17] A vonatkozó irodalom tulajdonképpen ezt tekintette az állambiztonsági tevékenység igazán szakmai területének. Lásd: -
Lakatos Sándor -
Mulik László: Az állambiztonsági munkában felhasználható operatív erők, eszközök
és alkalmazott módszerek, a hálózat szervezése. Jegyzet a BM Tartalékostiszt-képző
Iskola hallgatói részére. 16-67/216/87. BM Könyvkiadó. 1988.Állambiztonsági
Szervezetek Történeti Hivatala (a továbbiakban: ÁSZTL) L. sz.: 33/2.982. -
Fehér Gyula: A büntetőeljáráson kívüli adminisztratív intézkedések lehetőségei,
formái. Állambiztonsági tanulmány 1974. 2. BM Tanulmányi és Propaganda Csfség.
13-41/15/1973. ÁSZTL 33/2839. ÁB-anyag 718. -
Csapó László -
Antal József: A BM állambiztonsági szerveinek speciális bűnmegelőző tevékenysége.
Állambiztonsági tanulmány 1973. 1. sz. 13-41/5/73. BM Tanulmányi és Propaganda
Csoportfőnökség. Bp. 1973. ÁSZTL 33/2842. -
Balázs Tibor Sziklai István: A belső reakció elhárítási területén
foglalkoztatott ügynök vezetésének és nevelésének néhány pszichológiai
sajátossága. Állambiztonsági tanulmány 1975. 2. BM Tanulmányi és Propaganda
Csoportfőnökség 1975. 13-68/90/75. ÁSZTL 33/2.536. -
Láng György:
Büntetőeljárást megelőző felderítés eszközei, felhasználásuk nyomozástaktikai
és lélektani problémái. (A terhelő alapon történő beszervezés taktikájának
lélektani sajátosságai) Kandidátusi értekezés tézise. RTF, Bp., 1973. 15-141/1973.
ÁSZTL 33/3.020 -
Juhász György: Az előzetes ellenőrző és bizalmas nyomozó munka sajátosságai a
katonai elhárítás területén. Állambiztonsági tanulmány. BM Tanulmányi és
Propaganda Csoportfőnökség. 1974. 13-41/13/1971. ÁSZTL 33/3.035 - BM III. Fcsfség. 45-100/6/77. Tájékoztató az állambiztonsági munka konspirációs és biztonsági helyzetéről szóló, a 0019/1963. BM parancs végrehajtásáról Bp., 1977. szeptember ÁSZTL 1.11.1. BMHT 152. d. [18] Lásd: Memento Brassó! Beszélő, 25. 1988. 3. sz. [19] Lásd: Segédlet a csapaterővel megoldandó karhatalmi feladatok végrehajtására. Idézi: Szabó Máté: A tüntetések rendőri kezelésének normái a Kádár-rendszerben (19571989) [a Tartalomjegyzékben: Tüntetések a Kádár-rendszerben: történeti vázlat címmel] In: Szabó Máté Dominique Wisler (szerk): Tüntetés, rendőrség, demokrácia. Budapest: Villányi úti könyvek, 1999. 147148. o. [20] Indoklás a gyülekezési jogról szóló törvényjavaslathoz. Magyar Közlöny, 1989. 5. sz. 101. o. [21] A Büntető Törvénykönyv módosítása. Az Igazságügyi Minisztérium tervezete. (Magyar Nemzet, 1989. május 31.) Az Országgyűlésnek beterjesztett javaslatot tekintettel a megkezdődött politikai egyeztető tárgyalásokra a kormány kezdeményezésére az Országgyűlés levette nyári ülésszakának napirendjéről. A tárgyalások során a politikai munkabizottságok közül az I/4. számú foglalkozott a büntető törvénykönyv és a büntetőeljárási törvény módosításának elveivel. A vita központi témáját éppen a politikai bűncselekmények újra szabályozása jelentette. Lásd: A rendszerváltás forgatókönyve. 6. köt. passim, különösen 6568. sz. dokumentumok. [22] Lásd: A Magyar Népköztársaság belügyminiszterének 21/1978. számú utasítása a jogszabályok, a belügyi rendelkezések, a belügyi iránymutatások kiadásáról és az előterjesztés előkészítéséről. 10-21/21/1978. BM KI Pgy. 194. d. [23] Horváth József: A kísértet fogságában. I. m. 258. o. [24] Az állambiztonsági főcsoportfőnökségért felelős miniszterhelyettes 1989. április 30-ig Harangozó Szilveszter, május 1-jétől Pallagi Ferenc volt. [25] Egy 1990-ben hatályon kívül helyezett tehát 1989-ben még hatályos parancs értelmében az új jogszabályok hatálybalépése nem érinti azoknak a korábban kiadott rendeleteknek, parancsoknak, utasításoknak, szabályzatoknak a hatályát, amelyek a rendőrségről szóló 1955. évi 22. sz. tvr. felhatalmazása alapján kerültek kiadásra. Lásd: A Magyar Népköztársaság Belügyminiszterének 20. sz. parancsa. A belügyi szervek tevékenységére vonatkozó új jogszabályokkal kapcsolatos feladatok. 10-21/20/1974. i. sz. BM KI Pgy. 152. d. [26] Horváth József: A lehallgatástól a kihallgatásig. I. m. 119. o. [27] Az I/1-es bizottság az alkotmánymódosítás időszerű tételei kapcsán a fegyveres erők alkotmányos szabályozásának problémái körében foglalkozott a kérdéssel; az I/2-es bizottság érintette a fegyveres erők és fegyveres testületek hivatásos állományú tagjai párttagságának problémáit; az I/4-es bizottság a büntető törvénykönyv módosításain belül alapvetően az államellenes bűncselekmények körével, az I/6-os bizottság pedig gyakran foglalkozott a fegyveres erők és testületek működésének politikai összefüggéseivel. Lásd: A Nemzeti Kerekasztal politikai bizottságának munkabizottságaiban megtárgyalt kérések. In: Révész Béla: Az államiság értékeinek újrafogalmazása a rendszerváltás vitáiban. Acta Jur. et Pol. Szeged, 2001. 42-54. o. [28] Südi Bertalan országgyűlési képviselő ennek kapcsán tette meg híressé vált indulatos kifakadását: Rá kellett döbbenünk, hogy szánalmas figurákká degradálódtunk, akiknek maholnap gondolkodniuk sem igen érdemes, hanem az lesz a hasznos, ha mérlegelés nélkül teljesítik a másik főhatalom igényeinek szem előtt tartásával szerkesztett kívánságlisták ajánlásait. Lásd: Országgyűlési Napló - 1989. október 17. kedd. [29] Jelentés a bel- és állambiztonság kérdéseiről a jelenlegi belpolitikai helyzetben. Előterjesztés az MSZMP KB Nemzetközi, Jogi és Közigazgatáspolitikai Bizottság 1989. június 9-i ülésének napirendjéhez. A bizottság tudomásul vette a jelentést, és egyetértett a munka tervezett fő irányaival, a kívánt módosításokkal. Lásd: BM KI Belügyminiszteri iratok/1989. 72. 1-a/641. i. sz.; továbbá: MOL M KS 288. f. 62/5. ő. e. (visszaminősítése folytán jelenleg csak ez utóbbi használható forrásként). [30] Lásd: Népszabadság, 1989. május 31. Idézi: A rendszerváltás forgatókönyve. 1. köt., 396. o. (25. sz. dokumentum. 1. sz. jegyzete.) [31] Jelentős különbségeket is feltárt az állambiztonsági szolgálat az egyes pártok között: Vitathatatlan, hogy az SZDSZ és a Fidesz állt a központban. Ez a két szervezet szúrta leginkább a felső vezetés szemét. [.] Később aztán az MDF megítélése egy kicsit megváltozott. Persze ez csak a legutóbbi időszakra vonatkozik: ’89 közepe, vége. A szolgálat akkor is dolgozott, továbbra is gyűjtötték az adatokat például a kerületi szervezetekről, a belső ellentétekről, tehát folytatódott az ellenőrzésük, de kialakult egy bizonyos lojalitás velük szemben. A legutóbbi időszakban a főnökök már elképzelhetőnek tartottak egy MSZPMDF koalíciót. Olyan alapon, hogy ha már úgyis rossz lesz nekünk, legalább a kisebbik rosszat válasszuk. Egyik kollégám részéről még olyasmi is felmerült, hogy talán érdemes lenne elmenni az Ó utcába, de hogy aztán erre sor került-e vagy sem, azt nem tudom. Lásd: Bajcsi István, volt állambiztonsági tiszt interjúja, kérdező F. Havas Gábor: A belső elhárítás belső szemmel. II. A politika belügy. Beszélő, 1990. február 17. [32] A hírszerző és az elhárító szolgálat itt javasolt
szabályozása (a fentiekben tárgyalt III/III. csoportfőnökség kivételével) a
következő:
I. Hírszerző Szolgálat (III/I. Csoportfőnökség) A hírszerző munka tartalmában, irányultságában,
külső és belső feltételeiben az elmúlt években minőségi változások mentek
végbe, amelyek kikényszerítik a tevékenység új alapokra helyezését. Ennek megfelelően előtérbe kell állítania
klasszikus funkcióit, az információszerzést és feldolgozást, az aktív
intézkedéseket, különös hangsúllyal a politikai és a tudományos, műszaki és
gazdasági hírszerzésre. Cél a nemzeti érdekeket szolgáló védett (titkos)
külföldi információk megszerzése alapvetően titkosszolgálati eszközökkel, ezen
információk elemzése és feldolgozása, majd továbbítása a döntéshozatal
szintjére. Emellett külföldön a maga sajátos eszközeivel
nemzeti érdekeinknek megfelelő pozitív hatású befolyásoló tevékenységet végez. A hírszerzés szolgálati ágakra tagozódik
(politikai, katonapolitikai, tudományos-műszaki, gazdasági, ellenséges speciális
szolgálatok elleni). Tájékoztató tevékenységének szervesen kell csatlakozni a
döntéshozatali folyamatokhoz. Ez biztosítja az információáramoltatás
operativitását, az információk objektivitását, a tényleges igények közvetlen és
torzításmentes eljutását. Az egyes szolgálati ágak állományának mind
jelentősebb hányadát a szakmai, szolgálati jellegüknek megfelelő társadalmi
közegbe, intézményi szférába kell beépíteni. A szolgálati ágak a meglévő fedett
bázisok bővítésével és újak létrehozásával integrálhatják magukat a
polgári-szakmai intézményi közegbe. A hírszerzés a magyar külpolitikai és
külgazdasági prioritások által meghatározott irányokba végezze tevékenységét,
és a Magyar Népköztársaság alapvető kül- és belpolitikai érdekeit jelentősen sértő,
szándékait, törekvéseit akadályozó országok ellen alkalmazza fő erőit. A hírszerzés hazai és külföldi bázison
dolgozik. Hazai és nemzetközi pozícióit, azok elhelyezkedését és mozgatását az
alakuló, változó politikai helyzetben a hírszerzéssel szemben jelentkező igényekhez
kell folyamatosan igazítani. A nemzetközi együttműködést (információcsere,
közös technikai fejlesztés) folytatni kell. De következesen érvényesítenünk kell a
kölcsönösséget és az egyenrangú partneri viszonyt. Az együttműködés semmilyen
formában sem sértheti nemzeti érdekeinket. A hírszerzés új koncepciójának érvényesítésére
javasolt korszerű struktúra kiformálásának folyamata és megoldási lehetőségei: 1.) Az átmeneti időszakban a szervezet megmarad
jelenlegi irányítási keretében, ugyanakkor a legszükségesebb belső szervezeti
korrekciót elvégzi, és megkezdi a hírszerző tevékenység elvi, tartalmi és
munkamódszerbeli modernizálásának kimunkálását. 2.) Az ország politikai, társadalmi és gazdasági
kibontakozási folyamatában célszerű megvizsgálni a szervezeti önállósodás lehetőségeit,
illetve megvalósíthatónak tűnő változatait. a.) A társadalmi politikai átmeneti időszak
tapasztalatainak folyamatos értékelése, elemzése alapján a stabilizált viszonyok
talaján a hírszerző szolgálatnál egy szervezeti önállósodási folyamat
elemeinek és ütemezésének kidolgozása. Ennek eredményeként a hírszerző szolgálat
a Belügyminisztériumon belül a belügyminiszter közvetlen felügyelete alatt végezné
munkáját. b.) A konszolidációs folyamat befejezése után
felmerülhet egy demilitarizált polgári szervkénti működési szisztémára történő
áttérés, illetve felmerülhet megoldásként a Magyar Köztársaság két hírszerző
szolgálatának az MNVK-nak és a BM hírszerző szervének megfelelően
kidolgozott cél- és feladatrendszerrel történő összevonása és célirányos
felügyeleti rendszerének kimunkálása is.
II. Elhárító Szolgálatok (III/II., III/III., III/IV. Csoportfőnökségek) 1.) Kémelhárító Szolgálat (III/II-es Csoportfőnökség) Az ellenséges hírszerző speciális szolgálatokra
orientált, az állam biztonságát veszélyeztető tevékenység megelőzését,
felderítését végző apparátus. Az operatív helyzetben tapasztalható folyamatok,
tendenciák alapján indokolt a kémelhárító szolgálatnak a jelenleginél korszerűbb
szemléletű és szervezetű, a titkosszolgálati törekvésekhez folyamatosan igazodó
profiltisztább működtetése a következő főbb feladatirányokba: a.) Rendeltetésének megfelelően a hírszerző és
a belső biztonsági szolgálatokkal való együttműködést hasznosítva képes
legyen az idegen speciális szolgálat jelenlétét felderíteni, tevékenységét megelőzni,
akadályozni, megszakítani, az e tevékenységet kifejtőket távol tartani, kiszorítani
és saját érdekeinek megfelelően befolyásolni. Célként kell kitűzni az ellenséges hírszerző bázisokba
történő beépülést, külföldön lévő objektumaink és állampolgáraink
védelmét. b.) Hatékonyabban és célirányosabban kell
megszervezni a Magyar Népköztársaság nemzetgazdasága stratégiailag fontos
hírszerzésre, titkosszolgálati tevékenységre érzékeny területeinek,
centrumainak védelmét. E folyamatba foglalva meg kell vizsgálni és ki kell
munkálni, hogy a jelenlegi népgazdaság védelmi funkció megszüntetésével milyen
tevékenységet, védelmi területeket célszerű átadni az ORFK gazdaság-védelmi
szervének. [...] 3.) Katonai Elhárító Csoportfőnökség (III/IV.
Csoportfőnökség) A biztonsági szolgálat tevékenység profiltisztítása, racionalizálása végett célszerűnek és szükségesnek tartjuk részletes kellő mélységű elemzés alapján megvizsgálni, hogy ez a tevékenység mind a feladat, mind funkció oldaláról kellő pontossággal szabályozott módon a Magyar Néphadsereg szervezetébe integrálódjon, vagy a jelenlegi szervezeti keretben a Néphadsereg korszerűsítését követő racionalizálással működjön tovább. A BM Határőrség belső biztonsági szolgálatát e döntésnek alárendelten kívánatos rendezni. Lásd: 100. sz. jegyzet. [33] A III/III-as Csoportfőnökségnek a Belső Biztonsági Szolgálat 1989. augusztus 15-i rendkívüli országos értekezletéről szóló 1989. augusztus 18-i keltezésű Emlékeztetője már nem csupán az ifjúsági vonal, de az egyházi reakció elhárítását és a kulturális terület védelmét is megszüntethetőnek tekintette. A többi osztályról ekkor nem esett szó. Lásd: BM III/III. csoportfőnökség. 11-5340/1989. i. sz.; Nyt. sz.: 7-1-145/1989. Az Emlékeztető facsimiléjét közli: Horváth József: A tábornok vallomása. I. m. 319. o. [34] I. m.: 315. o. [35] Ennek az értekezletnek alkalmával adott az állambiztonsági szolgálat vezetője, Pallagi Ferenc egy nagyobb, helyzetértékelő interjút: 1962-ben jutottunk odáig, hogy a szervezetet sikerült teljesen megtisztítani az ávós káderektől. [.] A döntő fordulat tavaly, a pártértekezlet után következett be. [.] Az állambiztonsági szolgálatnak mindinkább nemzetbiztonsági jellegűvé kell válni. 1988 novemberében a BM, így a szolgálat is, kikerült az MSZMP közvetlen irányítása alól. Ezzel az ideológiai alapon szervezett állambiztonsági munka feltételei megszűntek. [.] Külön jogszabály 1974-ig nem foglalkozott az állambiztonsági munkával. Az ekkor született törvényerejű rendelet végrehajtására kormányrendeletet, valamint belső utasítások egész sorát adták ki. Ezek nem nyilvánosan kihirdetett jogszabályok voltak. [.] Már jelenleg is megpróbálunk a többpártrendszer és a koalíciós viszonyok keretei között gondolkodni. Nézetek, eszmék ellen többet nem harcolunk. Fellépünk viszont az alkotmányos, törvényes rend megsértőivel szemben. [.] Vagyis nemcsak a neofasiszta csoportosulásokkal kell szembeszállnunk, nem lehetünk elnézőbbek az ultrabalos irányzatokkal szemben sem ha nem tartják be az alkotmányos játékszabályokat. Az állambiztonságot érintő kodifikációs munkában meghatározó a jogállamiság követelménye. [.] A nemzetbiztonsági munka ellenőrzésében a parlamentnek és kijelölt bizottságának is szerepet kell kapnia. Az ún. titkos eszközök alkalmazását is jogszabályban kell rögzíteni, annál inkább, mivel ezeket a bizonyítékokat a bíróság nem fogadja el. A garanciális rendszerben, különösen az állampolgári jogokat korlátozó intézkedéseknél nélkülözhetetlen az igazságszolgáltatási ellenőrzés. Nyilvános titkosszolgálatok? Magyar Nemzet, 1989. június 26. [36] A Belügyminisztérium viszonya az ellenzéki pártokhoz és szervezetekhez. Előterjesztés miniszteri értekezletre. 1989. szeptember 7. (BM KI Államtitkári iratok 2-537/1989. i. sz.) Egy nappal korábban Túrós András és Pallagi Ferenc belügyminiszter-helyettesek az Előterjesztés szellemében bár az arra történő utalás nélkül adtak tájékoztatást az erőszakos megoldásokat kizáró jogi garanciák megteremtésével foglalkozó I/6-os bizottság 1989. szeptember 6-i ülésén a tárgyalásokon felmerült kérdésekről. A rendszerváltás forgatókönyve. 6. köt. 104. sz. dokumentum. [37] Az 1989-es év korábbi átfogó pártregisztere amely szintén a Belügyminisztérium információira támaszkodott öt hónappal korábban készült: Tájékoztató a magyarországi alternatív politikai szervezetekről és mozgalmakról. MSZMP KB Társadalompolitikai Osztály, 1989. április. [38] Az MSZMP Központi Bizottsága 1988. december 15-i ülésén Németh Miklós miniszterelnök előterjesztése nyomán A kormányzati munka korszerűsítése határozatot hozott a fegyveres erők eddigi pártirányításának kormányfelügyelet alá helyezéséről. Ezzel szemben a káderhatásköri lista vonatkozásában csak az 1989. május 8-i határozat helyezte hatályon kívül az MSZMP KB-nak az 1989. július 1314-én elfogadott hatásköri listáját. (Lásd: Az MDP és az MSZMP hatásköri listái. Társadalmi Szemle, 1992. 3. sz.) A Titkárság feltehetően úgy akart fogalmazni, hogy az ellenzéki szervezetek szerint az illegálisan még mindig pártirányítás alatt álló minisztériumon [...]. Az idézett Előterjesztés jelen fogalmazása szerint viszont még 1989 őszén is illegálisan pártirányítás alatt állt a Belügyminisztérium. Megerősítésére/cáfolatára nincs dokumentum. [39] A Bálint Tibor (BM Titkárság vezetője) által véglegesített Előterjesztést Földesi Jenő belügyminisztériumi államtitkár véleményezte, aki a május 1-jei felsőszintű vezetői cserék idején került posztjára. [40] A Napi Operatív Információs Jelentések közel fele
(negyven) foglalkozott az Ellenzéki Kerekasztal vidéki szervezeteivel, miközben
mindezekről az EKA alig akart tudomást venni. Kivétel az 1989. május 18-i ülésük,
amelyen közleményt fogalmaztak meg a helyi szervezetek megalakulásának
üdvözlésére. (Lásd: A rendszerváltás forgatókönyve. 1. köt. 23/c. sz.
dokumentum; továbbá: BM Állambiztonsági Miniszterhelyettesi Titkárság
(továbbiakban: BM Áb. Mh. Titkárság ) NOIJ. Ny. sz.: 45-78/96. sz./1989. 96/1.
89.05.19.01.; TH III/III-96-96/1/1989.) Látni kell azonban azt is, hogy a BM szemében az
Ellenzéki Kerekasztal országosan az alternatív mozgalmak gyűjtőfogalmává
lett, függetlenül attól, hogy az ország különböző részein esetleg más
elnevezéssel, illetve egészen eltérő pártsruktúrával jöttek létre. A legtöbb
jelentés a győri, pécsi, soproni, kecskeméti és a szegedi ellenzéki
kezdeményezésekről érkezett a BM III/III. Csoportfőnökségére. Egyik jellegzetes
példája ezeknek az az április végi pécsi jelentés, amelyet telefonlehallgatás,
valamint titkos munkatársi jelentés alapján állítottak össze: F.hó 25-én ANDRÁSFALVI BERTALAN pécsi lakásán
regionális jellegű MDF-megbeszélést tartottak, s ott LEZSÁK SÁNDOR az országos
elnökség nevében a következőkről tájékoztatta a megjelenteket: az MDF megkezdte az előkészületeket, hogy
változatlan néven pártként bejegyeztesse magát; májusban minden megyében egyeztető tanácsokat
kell alakítani a helyi szervezetek vezetőségéből; ha több különböző szervezet
működik egy helységben, ellenzéki kerekasztalt kell kialakítani; az MSZMP által kezdeményezett politikai egyeztető
tanácskozásokon az MDF-szervezetek ne vegyenek részt; az elnökség kalandorságnak
minősíti a debreceni Magyar Demokrata Klub felhívását (május 115. Országos
Demokrata Napok); az MDF magára vállalta Nagy Imre temetésének
lebonyolítását, ehhez 3000 rendőrre van szükségük; a közeljövőben hazánkba látogató LECH WALESA
feltehetően Boglárlellére is el fog menni (ott a háború alatt lengyel menekülttábor
volt); hazánkban fel kell készülni egy válsághelyzet
kirobbanására, amikor a politikai jogok felfüggesztésére is sor kerülhet; a helyi
MDF nyilvántartásokat bizalmasan kell kezelni, nehogy egy adott helyzetben megtorlás
alapjául szolgáljon. CZ. J.-né I. ZS., az MDF nagykanizsai vezetőségi tagja másnap a pécsi találkozóról beszámolva említette ismerősének, hogy fel kell készülniük a szükségállapotra is, ezért az MDF okmányokat óvatosan kell kezelniük. Öt-hat napon belül az MSZMP pártcentrum részéről (Grósz-vonal) ‘pártrend-csinálás’ várható mondta , vagyis a Münnich-vonalat és a reformkommunista vonalat a centrum teljesen le akarja kapcsolni. Ebből szerinte arra lehet következtetni, hogy az MDF-et is támadás érheti. BM Áb. Mh. Titkárság NOIJ. Ny. sz.: 45-78/82. sz./1989. 82/11. 89.04.28.11.; ÁSZTL Somogy megye, Zala megye 12-82/11/1989. Kérjük írja meg véleményét, javaslatait. Utolsó módosítás: 2005. március 10. csütörtök Copyright © 2000 Az 1956-os Magyar Forradalom Történetének Dokumentációs és Kutatóintézete Közalapítvány |