Gyarmati György: A diktatúra intézményrendszerének kiépítése Magyarországon (19481950)
A Karoling-vonal, az egy évezreddel korábban létrejött kultúrantropológiai határ a huszadik század közepén tankokból és aknazárakból kovácsolt vasfüggönyként reinkarnálódott. A történelmi Közép-Európa háború utáni haláltusáját követően egy merev politikai bipolaritás vált a kontinens általános jellemzőjévé. A Lübeck-Trieszt meridiánja és a Curzon-vonal közötti térség neokonstituálódott kis államainak második világháborút követő politikai metamorfózisát figyelve, 1948-at Magyarországon is az úgynevezett fordulat évének tekintik. E felfogás nem teljesen jogosulatlan. 1948 nyarán, a Magyar Dolgozók Pártjának létrejöttével azaz, a Szociáldemokrata Párt kontraszelektív bekebelezésével, illetve a többi pártnak a politikai közéletből való kiűzetésével a kommunisták átlépték azt a Rubicont, mely a (szovjetekre támaszkodó) minoritás hegemóniáját a totális pártállam hatalmi omnipotenciájától elválasztotta.
A politikai színpad előterében zajló események alapján valóban látványos volt az 1948. évi fordulat. A kulisszák mögött végbement változásokról mind több ismerettel rendelkezve azonban azt lehet mondani, hogy a KOMINFORM 1947 szeptemberi megalakulását követően csupán időzítés kérdése volt, hogy mikor hajtható végre az alighogy megszületett s már 1945 végétől formálisan működő parlamentáris demokrácia gleichschaltolása. Ennek előfeltételei Magyarországon 1947 őszére már éppúgy biztosítva voltak, mint 1948 folyamán, avagy később. Ezen állítás alátámasztására tekintettel a rendelkezésre álló terjedelemre éppúgy csupán tézisszerű tömörséggel vállalkozhatok, amiképpen a hatalom megragadását követő intézményi berendezkedés főbb jellemzőit is csupán vázlatosan ismertethetem.
I.
A Kisgazdapárt demokratikus játékszabályok keretében vált képtelenné parlamenti többségének érvényesítésére. Jó példa erre a fentebb említett második politikai tisztogatás, az úgynevezett közalkalmazotti B-lista megszületésének előtörténete. Ezt a kommunisták kezdetben törvényi úton kívánták rendezni. Szándékuk nyilvános megfogalmazása nyomán viszont oly mértékben felbolydult a közvélemény, hogy attól tartottak: nem csupán a kisgazdák voksolnak majd ellene a parlamentben. Ezt követően törekvésüket a fentebb leírt módon pártközi értekezleten vitték keresztül, s kormányrendeletként jelent meg. Ezt végül annak fejében sikerült keresztülvinniük, hogy az év második felében jelölték meg az önkormányzati választások megtarthatóságát.
Utasítást kérünk arra vonatkozóan, hogy fentiek alapján milyen magatartást tanúsítsunk?
A jelentés 1947. június elején, azt követően született, hogy a kisgazdapárti miniszterelnök svájci tartózkodása idején lemondott és emigrációba vonult. Ezzel szorosan összefüggött Rajk belügyminiszter és Farkas Mihály helyettes pártfőtitkár utasítás: a tárgyalásokat fel kell függeszteni a hamarosan megrendezendő újabb parlamenti választásokig.
A következő hónapokban, az úgynevezett összeesküvés további ágainak leleplezését tanúsítandó, a kommunisták nyílt támadást indítottak a Független Kisgazdapárt szétverésére. Előbb néhány parlamenti képviselőjüket vették őrizetbe. A következő menet leglátványosabb akciója a Kovács Béla ügy volt, melynek záróakkordjaként szovjet katonai szervek hurcolták el az FKgP főtitkárát. Az MKP vezetése melynek sikerült rávennie a szovjet hatóságokat a letartóztatásra ezzel a lépéssel hathatósan demonstrálta cselekvőképességét azzal a kisgazda többségű parlamenttel szemben, mely elutasította Kovács Béla mentelmi jogának felfüggesztését, illetve kiadatását a kommunista politikai rendőrségnek. Ez az esemény jelezte, hogy a Kommunista Párt, amennyiben parlamentális keretek között nem képes akaratát érvényesíteni, kész bármely eszköz igénybevételére. A Kovács-affér egyben nyitánya volt az intézményesített jusztizmordok azon sorozatának, mely a következő másfél évben mind nyíltabban a hatalom kizárólagos birtokbavételét célozta, s amely a hatalom megszerzését követően a mindennapi élet részévé szervesülve teljesedett ki. Egyelőre azonban a bolsevik frazeológia következő láncszemeként Nagy Ferencen volt a sor. A kisgazdapárti miniszterelnök, akit Rákosi szintén megpróbált belekompromittálni az összeesküvésbe, Kovács Béla sorsát elkerülendő emigrációba menekült.
A kommunisták ezzel egyik köztes célkitűzésüket elérték. A Kisgazdapárt Kovács Béla letartóztatása nyomán kezdődő felbomlása Nagy Ferenc valamint az őt hamarosan követő, a Parlament elnöki tisztét betöltő, ugyancsak kisgazda Varga Béla emigrációját követően teljesedett ki. 1947 első felében a fentebbi eseményekkel párhuzamosan kevésbé látványos, de belpolitikai szempontból nem jelentéktelen pártszakadás ment végbe a Nemzeti Parasztpártban és a Szociáldemokrata Pártban is. A pártok közötti erőviszonyok ily módon való megváltozását igyekeztek a kommunisták egy új parlamenti választás sürgetésével legitimálni. (Bár a referátum témakörén kívül esik, a konferencia egészének vizsgálati spektrumát tekintve nem érdektelen utalni arra a jelenségre, hogy 1947 nyarának hónapjaiban a Szovjetunióval határos európai kis államokban láncreakciószerűen tűntek el a politikai közéletből a polgári parlamentarizmus legreprezentánsabb képviselői: május végén Magyarországról Nagy Ferenc miniszterelnök; június közepén Bulgáriában hazaárulás vádjával letartóztatják, augusztusban pedig kivégzik Nikola Petkovot, a Földműves Szövetség vezetőjét; július közepén Romániában összeesküvés vádjával veszik őrizetbe és ítélik később életfogytiglani kényszermunkára Juliu Maniut, a Parasztpárt vezetőjét; szeptember elején, hasonló kilátások elől menekül újra emigrációba Lengyelországból Mikolajczyk miniszterelnök-helyettes.)
II.
Közben megindult a választások eredményeit, illetve hitelességét megkérdőjelező petíció-háború. Előbb a Polgári Demokrata Párt (1%), és a Magyar Függetlenségi Párt (12%) nyújtott be óvást az egész választás ellen. A kommunista párt erre reagálva vonakodó koalíciós partnereinek támogatását végül is megnyerve a kormányt alkotó pártok nevében terjesztett elő petíciót a Magyar Függetlenségi Párt összes mandátumának megsemmisítését követelve. A választási bíróság az utóbbi előterjesztést tette magáévá, a Magyar Függetlenségi Pártot összes mandátumától megfosztva kizárták a parlamentből. E változásnak legalább akkora volt a koalíción belüli aránymódosító jelentősége, mint összparlamenti kihatása.
A Baloldali Pártok pártjai a továbbiakban akkor is többséggel rendelkeztek a törvényhozásban, ha a kormánykoalíció negyedik tagja, a Kisgazdapárt a parlamentben még egy időre megmaradt polgári ellenzékkel szavazott együtt. Az executivának és a legislatívának az 1945-ös nemzetgyűlési választások eredményeként megtört baloldali túlsúlyú politikai összhangját ezáltal az MKP törekvéseinek megfelelően rekonstruálták.
Farkas Mihály, a MKP főtitkárhelyettese 1947 októberében a megyei titkárok értekezletén adott tájékoztatást arról, hogy miként értékeli a párt vezetése a választások utáni belpolitikai helyzetet. Eszerint a polgári pártok már nem képviselnek érdemleges erőt, és az érintett pártok is úgy látják a helyzetet, hogy nincs értelme erőlködni, mert ha valami komoly ellenzéki párt alakul, azt a Kommunista Párt rövid időn belül szétveri. (Ld.: a Kisgazdapárt és a Magyar Függetlenségi Párt vázlatosan felidézett sorsát. Gy. Gy.) Növelni kell azt az érzést, hogy itt csak az fog történni, az helyes a magyar nép számára, amit a Kommunista Párt akar. Miután a polgári pártokat ily módon már potenciálisan leradírozza a politikai porondról, Farkas újabb közvetlen célpontként a Szociáldemokrata Párt jobboldalát jelölte meg, mint a legreakciósabb irányzatot. Okfejtése szerint ez azért igazán veszélyes, mivel ezzel a jobboldallal a Szociáldemokrata Párt baloldala elvtelen kompromisszumot kötött (sic!). Ezért legsürgősebb feladatként ezen jobboldal szétveréséről szólt, hogy utána a szociáldemokraták maradékával az MKP fúzionálhasson. Mondandóját végül úgy összegezte, hogy a szociáldemokraták egy átmeneti párt, mely a közeljövőben egyesül a Kommunista Párttal.
E politikai diagnózisból kiindulva, a kommunista párt számára egy rövid és egy hosszabb távú praktikus feladat következett. Míg az 1945-ös számára kedvezőtlen választásokat követően a leghevesebben tiltakozott az ellen, hogy a választási eredményeknek megfelelően arányosítsák a koalíció pártjainak részarányát a hatalmi kulcspozíciókban, az újabb referendum után, 1947 utolsó hónapjaiban elsődleges feladatának tekintette, hogy az új erőviszonyoknak megfelelően módosítsák a pártok koncesszióját a parlamenten kívüli szférában is. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a kisgazdáktól mely korábbi erejéhez épest is alulreprezentált volt e területen elvették főispáni helyeinek felét, s hasonló mértékben csökkent képviseletük a polgármesteri és a jegyzői karban. Ezekbe a pozíciókba a Baloldali Blokk pártjai delegálhattak tisztviselőket tovább erősítve befolyásukat a végrehajtó hatalomban.
A másik feladatot a két munkáspárt fúziójának adminisztratív előkészítése jelentette. Illetve, épp az előkészületi lépések metódusa tette világossá, hogy itt legalább olyan súllyal esett latba a gyökeres hatalmi őrségváltás előkészítése, mint a nyilvánosság számára hirdetett propagandában a munkásegység szervezeti rendszerének megteremtése. A két párt által életre hívott úgynevezett egység-bizottság tagjai 1948. február 20-án bizalmas megállapodást írtak alá. Ennek értelmében az SZDP Központi Titkársága az MKP pártközpontjának instrukcióit követve, az alábbiakban kategorizálta saját közigazgatási posztokat betöltő tagjait:
A következő hónapokban a szociáldemokrata pártközpont, illetve területi titkárságai meghatározott ütemterv szerint hajtották végre a fentebbi instrukciókat úgy, hogy az egyesülési kongresszus idejére a szociáldemokráciát az MKP elvárásainak megfelelően tegyék szalonképessé a fúzióra. Az SZDP-n belül mindezt végrehajtó garnitúra egyelőre természetesen mind állásának megtartására, mind az új párt, a Magyar Dolgozók Pártja tagságára érdemesnek minősült. Ez utóbbiak politikai felülvizsgálatára most már az MDP káderosztálya szervezésében végrehajtott egyesülés utáni tagrevízió keretében került sor. E procedúra során számosan váltak nemkívánatos személyekké azok közül is, akik néhány hónappal korábban még saját Szociáldemokrata Pártjukat tisztogatták a fúzió érdekében. A két munkáspárt egyesülése mindezekből következően inkább tekinthető a szociáldemokraták kontraszelektív bekebelezésének. S hogy mindezenközben az igazgatási ügyvitel se akadozzon, Rajk belügyminiszter behelyettesítéssel állított új, megbízható kádereket a választással betöltendő pozíciókba is. E jogi visszásságot azután oly módon oldották fel, hogy a kommunisták kizárólagos hatalmát legitimáló parlament 1948 decemberében törvényben rendelte állami státusokká szervezni az addigi önkormányzati posztokat.
Bár formálisan még létezett a koalíció, és nem fejeződött még be a különböző pártmaradványok agóniája. A Magyar Dolgozók Pártjának létrejöttével a kommunisták átlépték azt a Rubicont, amely Gramsci kategóriájával élve a hegemonisztikus uralmi struktúrát a monopolitisztikus hatalom-gyakorlástól elválasztotta. Farkas Mihály fentebb idézett szavaira emlékezve, a továbbiakban valóban az történt, amit a Kommunista Párt akart. A rendszer ideológiáját naprakész propagandává formáló másik pártvezetőt, Révai Józsefet idézve: a háborút követő fecsegő parlamentarizmus évei után hozzáláttak a totális demokrácia kiépítéséhez.
1949 januárjában folytatták le a MagyarAmerikai Olajipari Részvénytársaság vezetői ellen úgynevezett szabotázs-pert. Ennek funkciója további hasonló jusztizmordokkal együtt a vállalatvezetők megfélemlítésén túl az volt, hogy erre hivatkozva állami felügyelet alá vonhassák a nyugati államok tőkeérdekeltségeit. Alighogy ez befejeződött, kezdődött a Mindszenty József elleni procedúra. Magyarország hercegprímásának óriási propaganda-hadjárat közepette történt életfogytiglani elítélése lényegében a magyar egyházak és a hívők megfélemlítését szolgálta. Ugyanezekre a hónapokra esett a második világháború után szerveződött lokális nemzeti bizottságok felszámolása; a végrehajtó hatalom jogszerű működésén fél évszázada őrködő Közigazgatási Bíróságok feloszlatása; az úgynevezett Népfront megszervezése, mely a még megmaradt pártok felszámolását célozta. Ezzel gyakorlatilag lehetetlenné vált, hogy a magyar társadalom politikai tagoltsága intézményi formában is érzékelhető legyen. A májusban megrendezett parlamenti választások lényegében a proletárdiktatúra szentesítését szolgálták. Politikai alternatívák, pártok közötti választás lehetőségéről ekkor már szó sem volt. Választani egyedül a Magyar Dolgozók Pártja választhatott, a neki kellő, illetve nem kellő személyiségek közül. Ezt reprezentálta Rajk László és társainak politikai kirakatpere. A választási előkészületek során Rajkot még a kommunista pártvezetés oszlopaként népszerűsítették. Ezt, az MDP teljes joggal tehette, hiszen Rajk a megelőző években, belügyminiszterként eszközökben nem válogatva segítette pártja hatalomra kerülését. A választásokat követően ugyanaz a pártvezetés iktatta ki néhány hónap alatt előbb a politikai életből, majd rituális rágalomhadjárat és bírósági cirkusz keretében az élők sorából is.
De a társadalmat mindinkább gúzsba kötő hatalmi gépezet a nyári hónapokban sem csupán a Rajk-per előkészítésén dolgozott. Ugyanezekben a hetekben zajlott a szakszervezetek funkcióváltást eredményező átszervezése. Ennek lényege, hogy munkáltatói függőség alá helyezték őket, érdekképviseleti funkciójukat is felszámolva egyben. Feladatuk a továbbiakban arra korlátozódott, hogy különböző munkaversenyekre, túltermelési kampányokra buzdítsanak. Ez utóbbi viszont nemhogy joguk, de kötelességük volt. A pártok, a társadalmi szervezetek mellett szisztematikusan gleichschaltolták a szellemi életet is. Egymás után szüntették meg azokat a napilapokat, folyóiratokat, egyesületeket, társaságokat, melyek nem illettek a proletárdiktatúra profiljába. A tömegkommunikáció, a kulturális szféra pártállami irányítás és ellenőrzés alá vonása gyakorlatilag a gondolkodás államosítását jelentette. Feloszlatták a második világháborút követően szervezett, de nagyfokú autonómiával működő népi kollégiumokat, melyek eredetileg a koalíciós hatalom káderképző intézményei voltak. A könyvkiadást éppúgy átszervezték, mint a Tudományos Akadémiát, valamint az állami kezelésbe vett színházi életet.
A bolsevik modell kiépítése jegyében ugyanebben az évben került sor számos országos hatáskörű hivatal felállítására. A bankok és a nagyvállalatok korábbi államosítása után következett a 10 főnél több munkást foglalkoztató üzemek államosítása; a központi Munkaerőgazdálkodási Hivatal, az Országos Tervhivatal, az Állami Ellenőrzési Központ megszervezésére. Mindezek mellett volt azonban egy intézmény, melynek nem csupán létrehozása, hanem a gründolás időzítése is figyelemre méltó. A minisztertanács törvényerejű rendelete akkor látott napvilágot az Államvédelmi Hatóság önálló intézménnyé szervezéséről, amikor 1949 decemberében J. V. Sztálin 70. születésnapjának ünnepi színjátéka zajlott. Visszatekintve az 1949-es esztendőre, úgy tűnik, hogy a Rákosi Mátyás irányításával működő reprezentatív kormánybizottság, melyet kifejezetten a születésnap méltó megünneplésének előkészítésére hoztak létre, azt tekintette leginkább illendő ajándéknak, ha egy szovjet mintára átformált Magyarországot nyújthat át, az egész haladó emberiség bölcs tanítójának és alkotó zsenijének.
*
Mindezek után, az 1950-ben induló első ötéves terv nem csupán a gazdaság központi vezérlését jelentette, hanem a társadalom civil szféráinak tervutasításos működtetésé is. Ez alól nem vonhatta ki magát a paraszti társadalom sem. Ennek megfelelően teljesedett ki a mind brutálisabb eszközökkel folytatott kolhozosítás. Ugyancsak 1950-ben bár a mezőgazdaság átszervezésének több évig elhúzódó procedúrájához képest gyorsabban , egy év leforgása alatt sikerült minden szinten átalakítani a közigazgatást a szovjet típusú tanácsrendszerre. Csupán főbb mozzanatait soroltam fel annak a folyamatnak, amely Magyarországon a diktatúra intézményrendszerének kiépítését jelentette. De talán ez is elégséges annak érzékeltetésére, hogy a bolsevik etatizmus adoptálása milyen lépéseken keresztül térítette Magyarországot Közép-Európa több más államához hasonlóan egy történelmileg regresszív kényszerpályára.
Vélemények, javaslatok